خلاصه ماشینی:
"میزان مهر و محبت معلم دانشآموز تازه وارد به کلاس اولدبستان را با چه معیاری غیر از عشق و صداقت میتوان اندازهگرفت؟تلاش مدیر برای ارتقای کیفیت فعالیتهای مدرسه،بدونبهرهمندی از پاداشهای آنچنانی،چگونه قابل تفسیر است؟ با وجود تمامی کاستیها و مشکلاتی که در مدارس وجود دارد،هنوز هم نمونههای صداقت،صمیمیت و تعهد در روابط انسانی،در بسیاری از موارد بینظیر یا کمنظیر است.
مونهیابی در پایان،نمونههایی از موقعیتهایی را که میتواند در گسترش وارتقای روابط انسانی در مدرسه مؤثر واقع شود،ذکر میکنیم: *حسن رفتار آموزگار با تکتک دانشآموزان؛ *چگونگی ارتباط دانشآموز راهنمایی با تکتک دبیران؛ *تلاش مدرسه در حفظ انگیزههای تحصیل و موفقیت دانش-آموز؛ *ارتباط فعال میان معلمان مدرسه و نقش این ارتباط در ارتقایکیفیت برنامهها؛ *برگزاری مرتب جلسات شورای معلمان؛ *جدیت مدیریت مدرسه در جلب مشارکت همگان؛ *ایجاد جو آموزش مطلوب در مدرسه از سوی اولیای مدرسه؛ *تبدیل مدرسه به سازمانی یادگیرنده؛ حاصل سخن اینکه:ارتباطات سالم و مؤثر،رمز بقای سازمانهایآموزشی و به ویژه مدارس است و به عبارت دیگر،قلب هر مدرسهبا استمرار ارتباطات انسانی در آن میتپد."