Skip to main content
فهرست مقالات

اسراف و تبذیر یا تجمل پرستی

(6 صفحه - از 6 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : اسراف، قرآن، ایثار، اعتدال، نفس، قاتل، مدینه، عدالت، مهاجران، جهان، میانه‌روی، اسلام، قرآن مجید براساس تفسیر موضوعی، اصل میانه‌روی در انفاق، تفسیر قرآن، دستور، قتل اسراف، انسان، اصل ایثار، اصل، اسراف در قرآن، جهت قرآن، اسراف اهمیت، قاتل و بستگان قاتل، حفظ مهاجر در مدینه، اهمیت بیشتری برخوردار، عمل، انفاق و ایثار، در انفاق، ایثار بر اعتدال

خلاصه ماشینی: "تفسیر قرآن مجید براساس‌ تفسیر موضوعی اسراف‌ و تبذیر یا تجمل‌ پرستی هرکس‌ از بخل و نفس خود مصون شد او از رستگاران‌ است در قتل اسراف نورزید در شماره گذشته پیرامون اسراف و تبذیر در جهان غرب‌ بحث و گفتگو به عمل آمد،اکنون موضوع را از دیدگاه‌ قرآن مطرح میکنیم؛ کمیت مطرح نیست‌ نکته مهم در اسراف در قرآن این است که‌ هدف جلوگیری از هرنوع اتلاف است،هرچند، جزئی و کوچک باشد،ملاک در اسراف این نیست‌ که برای حفظ قیمت گندم در جهان،هزاران‌ خروار گندم را به دریا بریزند،و یا آتش بزنند، بلکه،کیفیت نیز در مورد اسراف اهمیت دارد، آنجا که دیناری در راه گناه مصرف گردد یا هسته‌ای‌ که می‌تواند مفید واقع شود،به دور ریخته شودیا در بیابان سوزان در برابر فرد تشنه‌ای نیم خورده- ای بدور ریخته شود آن اسراف است‌1 از این جهت قرآن در مسأله قصاص آن‌جا که‌ بجای قاتل،غیر او کشته شود،مسئله اسراف را مطرح می‌کند و می‌فرماید: و من قتل مضلوما فقد جعلنا لو لیه سلطانا فلا یسرف‌ فی القتل انه کان منصورا (اسراء آیه 33) هرکس بی‌گناه کشته شود،ما به‌ (1)-ان السرف یبغضه الله حتی طرحک النواة فانها تصلح للشی‌ء حتی صبک فضل مائلک(بحار الانوار ج 15 ص 199) آنکس مزه ایمان‌ می‌چشد که در او سه چیز باشد: آگاهی از حقیقت‌ دین،استقامت در گرفتاریها و اندازه‌گیری‌ معیشت‌ (علی«ع») بخشنده باش ولی اسراف‌گر مباش کسانیکه‌ از حرص نفس‌ محفوظ بمانند رستگار خواهند بود عدالت قانونی است همگانی و مدبر و مدیری است کلی که اجتماع را در بر میگیرد ولی او قدرت بخشیدیم که‌ قصاص کند و یا دیه بگیرد و یا عفو کند)ولی در قتل اسراف‌ نورزد،زیرا ولی او نصرت یافته‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.