Skip to main content
فهرست مقالات

شفاعت در قرآن و کلام معصومان (ع)

نویسنده:

(14 صفحه - از 7 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : شفاعت ،خدا ،شفاعت در قرآن ،شفیع ،اذن ،روز قیامت ،خداوند ،کسانى ،انبیا ،اسلامى ،مجرمان ،آیه خداوند متعال شفاعت ،چیزى ،سوره بقره ،دین ،الشفاعة ،رحمت ،معناى شفاعت انبیا ،آیاتى ،کسى ،شفیعان روز قیامت ،قرآن مجید ،رحمت خدا ،آیه اشاره به شرایط شفاعت ،شرایط شفاعت ،رحمت شفیع از رحمت خدا ،خداوند شفاعت شفیع ،صفات ،معناى دوبرابرکردن چیزى ،روز قیامت نیازى به شفاعت

خلاصه ماشینی:

"این شرایط در بعضی آیات رضایت و خوشنودی خداوند متعال معرفی شده است : »و لا یشفعون الا لمن ارتضی«)انبیا/28) و گاه آن را گرفتن عهد و پیمان نزد خدا معرفی می‌کند: »لایملکون الشفاعة الا من اتخذ عندالرحمن عهدا«)مریم/87) و در آیه دیگر صلاحیت مورد شفاعت قرارگرفتن را از بعضی مجرمان سلب می‌کند: »ما للظالمین من حمیم ولا شفیع یطاع«)غافر/18) شرایط شفاعت خداوند متعال در آیه 28 سوره شریفه انبیا، شفاعت را برای کسانی می‌داند که در نزد او پسندیده باشند»و لا یشفعون الالمن ارتضی و هم من خشیته مشفقون«. خداوند تبارک و تعالی در سوره مریم آیه 87 یکی از شرایط شفاعت شدن را داشتن عهد الهی بیان می‌کند:»یوم نحشر المتقین الی الرحمن وفدا - و نسوق المجرمین الی جهنم وردا لا یملکون الشفاعة الامن اتخذ عندالرحمن عهدا« از این آیه معلوم می‌شود که تمامی مجرمین کافر نیستند. (9) شفاعت در گفتار معصومان)ع( بطور کلی باید گفت در روز قیامت تمام مؤمنین حتی آن دسته از اصحاب یمین که دینشان پسندیده است احتیاج به شفاعت دارند؛ زیرا هر شخصی،در زندگی خود خطاها و گناهانی دارد که آمرزش و پاک شدن این تیرگیها جز از طریق شفاعت امکان‌پذیر نیست. اشکال سوم : مخالفین شفاعت معتقدند آیات قرآن کریم دلالت صریح ندارد بر اینکه شفاعت، را کیفری که روز قیامت و بعد از ثبوت جرم بر مجرمین ثابت می‌شود بر میدارد، بلکه معنای شفاعت انبیا این است که انبیا، شفیعان مؤمنین هستند چون در رشد و هدایت و برخورداری آنها از سعادت دخالت دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.