Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد واژه «اظلم» در قرآن

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 21 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : ظلم ،اظلم ،ممن افترى على الله کذبا ،توحید ،قرآن ،خدا ،اظلم ممن افترى ،اظلم ممن ،کتمان ،ظالم ،قوم نوح ،شرک ،ستمکارترین ،حق ،کسى ،کسى ستمکارتر از کسى ،سوره انعام ،انکار ،مساجد ،اظلم ممن کتم ،حقیقت ،تفسیر ،ظلمى ،حقانیت ،دروغ ،دین ،گروهى ،انسان ،آیات الهى و توحید ،قوم نوح نسبت

خلاصه ماشینی:

"ب( ممانعت از یاد خدا آیه 114 سوره بقره:»و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه و سعی فی خرابها«؛ موضوع این آیه و رفتار عده‌ای که در این آیه ستمکارترین شمرده شده‌اند با مسئله توحید که از موضوع‌های مطرح شده در آیات دسته‌اول بود رابطه نزدیکی دارد. بررسی »اظلم« در 5 دسته از آیات فوق آنچه در تفاسیر در مورد ستمکارترین ستمکاران و علت اتصاف آنها بدین صفت آمده شامل مسائل ذیل است: الف(گروهی که دروغ می‌گویند و حقیقت را تکذیب می‌کنند از مجموع آیات مربوط به این گروه که از نظر معنا بسیار به یکدیگر نزدیکند، آیه 21 سوره انعام - که بیشترین تفاسیر مربوط را به خود اختصاص داده است - انتخاب شده و اکنون نکات تفسیری را ذیل این آیه بیان می‌کنیم . »و من اظلم ممن افتری علی الله کذبا او کذب بایته«)انعام/21)؛ترجمه:»چه کسی ستمکارتر است از کسی که بر خدا دروغ بسته ) همتایی برای او قائل شده( یا آیات او را تکذیب کرده است؟«. کفر از جهتی دیگر هم می‌تواند دلیل بر »اظلم« بودن فرد باشد و آن این است که کافر مقام و منزلت خود را فراموش می‌کند و خطاها و قصورهای خود را از یاد می‌برد و چون او شأن و منزلت خود را در جهان هستی از یاد برده و نمی‌داند نسبت به ذات اقدس ربوبی نافرمانی و سرکشی می‌کند، آیات الهی و توحید را انکار می‌کند و بدین گونه، بزرگترین ظلم‌ها را روا می‌دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.