چکیده:
مقاله حاضر پس از ذکر مقدماتی راجع به شیوه های تفسیری و تاریخچه تفسیر علمی این سوال را مطرح می کند که آیا اصولا می توان طرح مسائل علمی در قرآن را به مثابه اعجاز برشمرد یا نه آنگاه با توجه به برخوردار نبودن این گونه مسائل در قرآن از شروط علمی معجزه به این نتیجه می رسد که اطلاق اعجاز براین جنبه از جوانب مهم کتاب آسمانی قرانی چندان صحیح نیست نکته اساسی در این میان البته آن استکه قرآن کریم قرنها قبل از دستیابی انسان به پیشرفتهای شگرف معاصر این مسائل را مطرح کرده واین نکته خواه ناخواه میتواند نشانه و حیاتی بودن قرآن تلقی شود
خلاصه ماشینی:
تأملی در اعجاز علمی قرآن ● لاله اسلامیراد 1 ٭ چکیده: مقاله حاضر پس از ذکر مقدماتی راجع به شیوه های تفسیری و تاریخچه تفسیر علمی این سوال را مطرح می کند که آیا اصولاً می توان طرح مسائل علمی در قرآن را به مثابه "اعجاز" برشمرد یا نه .
بر این اساس به نظر میرسد چنانچه بخواهیم مسائل علمی قرآن را با این ملاک بسنجیم, هیچ یک از آنها حائز شروط اعجاز نباشد؛ زیرا مشاهده میشود بعضی مسائل علمی جدید, در هزار و چهارصد سال پیش در قرآن مطرح بوده است.
عدم انحصار ابعاد گوناگون قرآن به جنبه های علمی قرآن کتاب علوم طبیعی نیست و نمی توان از آن انتظار داشت که چون برخی آیات مرتبط با مسائل علمی در آن آمده, پس کوچکترین علوم و جزئیترین مباحث در آن مطرح شده باشد؛ مثلا به علم تشریح پرداخته و تمام بیماریها را معرفی و سپس علائم و راههای درمان آن را بیان کردهباشد.
اگر قرآن برخی مسائل علمی را هم مطرح کرده تنها به خاطر تأمین هدف تربیتی آن است نه این که صرفا بخواهد مهر تأییدی باشد برای انواع گوناگون علوم.
نتیجه بحث اعجاز علمی قرآن به معنی مسائل علمی مطرح شده در قرآن است که دارای تمام ویژگی های معجزه باشد.
بر همین اساس, قرآن برای توجه دادن انسان به عظمت کتاب آسمانی, بعضی مسائل علمی را در لابلای آیات و سوره های خود بیان کرده که بشر مدتها بعد از نزول قرآن به آنها پی برده است .