Skip to main content
فهرست مقالات

نقد سندی و محتوایی روایت «رد الشمس لعلی ابن ابی طالب (علیه السلام)»

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 33 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : روایت، نماز، ردالشمس، خورشید، حدیث، نقد، قضا، اسبها، سلیمان، نقل، علی ( ع )، قرآن، خدا، نماز عصر، رسول خدا، نماز عصر حضرت علی، رد الشمس لعلی، روایت ردالشمس، حضرت علی ( ع )، زمین، فلک، تفسیر، ضمیر، ذکر، بن ابی‌طالب، فقال، نماز عصرش قضا، نماز عصر علی، پیامبر ( ص )، رسول خدا ( ص )

خلاصه ماشینی: "1 یعنی در این برگشتن خورشید بر فرض امکان, نه تنها نماز قضا شده عصر ادا نخواهد شد – و باید قضایش بجا آورده شود – بلکه پیش از آن قضای نماز صبح واجب می‌گردد و سپس دو نماز ظهر و عصر مجددا واجب خواهد شد؛ چون وقتی جدید پدید آمده است ـ دکتر محمد صادقی , "ویژگی زن در قرآن" ,پژوهشهای قرآنی، سال هفتم, ش25 و 26, بهارو تابستان80 2 ـ در نقلی از بحار آمده است که هنگامیکه پیامبر(ص) سرش را از دامن حضرت امیر(ع) برداشت و از او پرسید که آیا نماز عصرش را خوانده است؟ علی (ع) جواب داد: لا, فانی کرهت ان ازیل رأسک و رأیت جلوسی تحت رأسک و انت فی تلک الحال أفضل من صلاتی. نقد حدیث با معیار قرآن قائلین به صحت روایت "ردالشمس لعلی بن ابی طالب" با استناد به این آیات قرآن: فقال انی احببت حب الخیر عن ذکر ربی حتی توارت بالحجاب ـ ردوها علی فطفق مسحا بالسوق و الاعناق(ص/32 و 33) معتقدند که این ماجرا دربارة سلیمان نبی اتفاق افتاده است و شرح آن از این قرار است که : اسبهای بسیار تندرویی را به سلیمان در هنگام عصر پیشکش می کنند. فخر رازی در تفسیر خود بعد از برشمردن احتمالاتی درباره مرجع ضمیر در «ردوها» با ذکر دلایلی این احتمال را که ضمیر به خورشید برگردد رد می‌کند و می‌گوید: «در مورد این که "ردوها علی" اشاره به درخواست برگشت خورشید است این احتمال به نظر من بعید است و دلایلی برای آن دارم : ـ پیشین اول این که کلمه "صافنات" صراحتا در آیه قبلی ذکر شده است:«اذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد» و خورشید (الشمس) ذکر نشده است و بازگشت ضمیر به مرجع ذکر شده سزاوارتر از بازگشت آن به چیزی است که در تقدیرگرفته‌شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.