چکیده:
ارزیابی راهبردی سازمان در صنعت همواره یکی از اولین و اساسی ترین بخشهای برنامه ریزی راهبردی به شمار می رود و اهمیت بسیاری دارد تا آنجا که یکی از مکاتب اصلی مدیریت راهبردی، مکتب موقعیت یابی نام گرفته است. این امر در اقتصاد دانش محور و محیط پرتلاطم امروزی در خصوص دانشگاهها از اهمیت دو چندانی برخوردار است. تا به امروز در صنایع مختلف از مدلهای متفاوتی برای ارزیابی موقعیت راهبردی سازمانها استفاده شده است که در هر یک از آنها با رویکردی متفاوت به تحلیل محیط پرداخته شده است. یکی از مدلهای راهبردی بسیار توانا در این زمینه، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جنبه های یک سازمان به طور متعادل بررسی می شود، لذا، در این پژوهش با در نظر گرفتن نقاط قوت مدل کارت امتیازی متوازن در ارزیابی راهبردی، به توسعه آن برای تحلیل موقعیت محیطی دانشگاه پرداخته شده و سپس، مدل بومی شده کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی ایران ارایه و به طور موردی در خصوص دانشکده های مدیریت برتر استان تهران به کار گرفته شده است. نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه می تواند به طور کاربردی برای برنامه ریزی راهبردی دانشکده های مدیریت دانشگاههای ایران به کار گرفته شود، در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی نیز موثر است.
خلاصه ماشینی:
يکي از مدلهاي راهبردي بسيار توانا در اين زمينه ، مدل کارت امتيازي متوازن است که در آن تمام جنبه هاي يک سازمان به طور متعادل بررسي مي شود، لذا، در اين پژوهش با در نظر گرفتن نقاط قوت مدل کارت امتيازي متوازن در ارزيابي راهبردي، به توسعه آن براي تحليل موقعيت محيطي دانشگاه پرداخته شده و سپس ، مدل بومي شده کارت امتيازي متوازن در بخش دانشگاهي ايران ارائه و به طور موردي در خصوص دانشکدههاي مديريت برتر استان تهران به کارگرفته شده است .
نتايج اين پژوهش علاوه بر اينکه مي تواند به طور کاربردي براي برنامه ريزي راهبردي دانشکدههاي مديريت دانشگاههاي ايران به کار گرفته شود، در توسعه مدل کارت امتيازي متوازن در بخش دانشگاهي نيز مؤثر است .
(Tsiakkiros and Pashiardis, 2002) در اقتصاد دانايي محور امروزي مؤسسات آموزشعالي به عنوان مراکز توسعه نيروي انساني نقش مهمي را در رشد اقتصادي و پيشرفت کشورها ايفا مي کنند(١٩٩٥,King)؛ به همين دليل ، برنامه ريزي راهبردي در اين مؤسسات اهميت ويژهاي دارد(١٩٩٧,Kriemadis) و آنها را در انطباق با محيط و سياستهاي کلان آموزشي به منظور دستيابي به آيندهاي بهتر هدايت مي کند(٢٠٠٦ ,Kettunen).
در اين مقاله ابتدا به مرور ادبيات موضوع در قالب مکتب موقعيت يابي در برنامه ريزي راهبردي، مديريت راهبردي در مؤسسات آموزشعالي ، ارزيابي راهبردي در دانشگاهها و مدل کارت امتيازي متوازن پرداخته شده و سپس ، روش پژوهش شامل مدل BSC توسعه داده شده براي مؤسسات آموزشعالي و روش نرمالسازي دادههاي گردآوري شده ارائه و با بيان يافته ها، موقعيت راهبردي هر يک از دانشکدهها در محيط بررسي و تجزيه و تحليل شده است .