چکیده:
مقاله حاضر بر اساس بخشی از اطلاعات ماخوذ از پیمایش بررسی جامعه شناختی نقش اعتماد بر میزان تمایل بازگشت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور که در کشور آلمان انجام گرفته، تنظیم شده است. جامعه آماری را 9210 نفر از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در 32 شهر آلمان تشکیل می دهد. بر اساس قواعد تعیین حجم نمونه 384 نفر از دانشجویان به طریق نمونه گیری خوشه ای مطبق با دقت احتمالی مطلوب (d=0.05)%5 و ضریب اطمینان 95 درصد انتخاب شده اند. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات تحقیق و نیکویی برازش مدل تحلیلی نشان می دهد که: طول مدت اقامت در خارج از کشور رابطه معنا دار، ولی منفی با اعتماد اجتماعی دارد. با بهبود وضعیت تحصیلی، میزان اعتماد اجتماعی افزایش می یابد. با افزایش تعدد سفر به ایران، اعتماد اجتماعی نیز به طور فزاینده بالا می رود. میزان اعتماد اجتماعی بر حسب میزان نارضایتی دانشجویان تغییر می کند. میزان اعتماد اجتماعی بر حسب وضعیت اجتماعی - اقتصادی (SES) پاسخگویان تغییر می کند. با وجود رابطه معنا دار بین اعتماد اجتماعی و گروههای سنی، بین جنسیت و اعتماد اجتماعی رابطه معنا داری به دست نیامد.
با توجه به نیکویی برازش مدل تحلیلی از طریق کاربرد رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر نتایج به دست آمده نشان می دهد که بر حسب ارزش بتا (Beta) متغیرهای طول مدت اقامت در خارج از کشور، وضعیت تحصیلی، تعدد سفر به ایران، نارضایتی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی به عنوان تعیین کننده ترین عوامل تاثیرگذار بر اعتماد اجتماعی دانشجویان مطرح اند.
خلاصه ماشینی:
عوامل مؤثر بر اعتماد اجتماعي دانشجويان ايراني خارج از کشور: مورد پژوهي دانشگاههاي کشور آلمان عليرضا محسني تبريزي دانشيار گروه جامعه شناسي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران ×× اسماعيل شيرعلي مرکز مطالعات بين المللي ديني دانشگاه تهران چکيده مقاله حاضر بر اساس بخشي از اطلاعات مأخوذ از پيمايش بررسي جامعه شناختي نقـش اعتمـاد بـر ميـزان تمايل بازگشت دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در خارج از کشور که در کشور آلمـان انجـام گرفتـه ، تنظيم شده است .
طرح و بيان مسئله : در تحقيق حاضر در زمينه شناسايي و بررسي اهميت نقش اين علل و تأثير آن بر اعتماد اجتماعي دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در خارج از کشور، به ويژه در کشور آلمان، مطالعه شده است و لزوم انجام يافتن اين مطالعه مشخص و درخصوص لزوم ماندگاري اين استعداد در کشور، به منظور ارتقاي سطح رفاه و آسايش مملکت و پيشرفت کشور موضوع توجيه پذير و آن گاه به صورت بخشي در محدوده بحث اعتماد، در راستاي شناسايي علل فرار نخبگان و عدم بازگشت آنان اقدام شده است .
بر اساس نتايج به دست آمده از اين پيمايش و با توجه به نتايج تحليل رگرسيون چندگانـه ، متغير اعتماد اجتماعي دانشجويان تابعي از عوامل متعددي اسـت کـه بـر اسـاس مـدل نظـري تحقيق با متغيرهاي تعدد سفر به ايران، وضعيت تحصيلي ، پايگاه اجتماعي - اقتصـادي(SES)، طول مدت اقامت در خارج و نارضايتي رابطه معناداري دارد.