Skip to main content
فهرست مقالات

آراء و نظریات صاحب نظران و مراجع تقلید پیرامون خسارات زاید بر دیه

(3 صفحه - از 23 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : دیه، خسارت، خسارت زاید بر دیه، درمان، جنایت، دیه جبران خسارت، آیة الله محمد، شرع، معالجه، قضایی

خلاصه ماشینی: "پرسش:با توجه به اینکه گاهی هزینه‌های‌درمان و خسارت‌های ناشی از نقص عضو و یا جراحات وارده بیشتر از مقدار دیه است،آیا جانی باید کلیه خسارت‌های زاید بردیه را که‌ مجنی علیه به خاطر جنایت متحمل شده بپردازد؟ (به تصویرصفحه مراجعه شود)امام خمینی اخذ هرگونه خسارتی غیر از آنچه که به‌ عنوان دیه تعیین شده است در جنایات جایز نبوده و مشروعیت ندارد3 (به تصویرصفحه مراجعه شود)حضرت آیة الله محمد علی اراکی‌4 مصارف و مخارج معالجه را که زاید بر دیه‌ است نمی‌تواند بگیرد5 (به تصویرصفحه مراجعه شود)حضرت آیة الله محمد تقی بهجت اگر در مورد دیه مقرر است و تقدیر نشده‌ جانی همان دیه را باید بدهد و بیش از آن ضامن‌ نیست. (به تصویرصفحه مراجعه شود)حضرت آیة الله حسین نوری همدانی «در مواردی که جنایت و آسیب رساندن به‌ بدن شخص موجب ثبوت دیه می‌شود در صورتی که بهبود یافتن آن شخص به‌ معالجه و مداوا احتیاج داشته باشد،لازم است‌ که جانی علاوه بر پرداخت دیه‌ای که شرعا مقرر گردیده است،مخارج معالجه را نیز بپردازد بلکه اگر بواسطه آسیب و زخم،ضرر مالی نیز بر آن شخص وارد شده است-مثل‌ اینکه چند روز از انجام کاری که اشتغال به آن‌ داشته باشد به واسطه آن زخم و یا شکستگی‌ بازمانده است-را نیز جبران کند». (به تصویرصفحه مراجعه شود)آیة الله محمد علی اسماعیل پور ظاهر آن است که دیه در جنایاتی که از روی خطا واقع می‌شود همان مقدار خسارت‌ است که شارع معین نموده و مجنی علیه بیش‌ از آن نمی‌تواند مطالبه کند،ولی در جنایاتی که‌ عمدی باشد چون قبول دیه با رضایت مجنی‌ علیه است او می‌تواند کمتر یا بیشتر از هزینه‌ معالجه مطالبه کند تا از قصاص صرف نظر کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.