Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق بین الملل هوایی وفضایی/ قسمت آخر

نویسنده:

(4 صفحه - از 26 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : هواپیمایی، کنوانسیون شیکاگو، المللی، الملل هوایی و فضایی، کنوانسیون شیکاگو و سازمان هواپیمایی، پرواز، حقوق بین‌الملل هوایی، حقوق، سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری، پرواز هواپیما

خلاصه ماشینی:

"ولی در کنوانسیون شیکاگو آزادی عبور و مرور هواپیماهای خارجی به منظور ترانزیت و با برای استفاده از فرودگاههای بدون عملیات‌ بازرگانی در نظر گرفته شد و صرفا حمل-و نقل بازرگانی هواپیمایی خارجی نیاز به‌ کسب اجازه کشورهای عضو گردید و کنوانسیون شیکاگو طبق مفاد ماده اول:حق‌ حاکمیت مطلق و انحصاری هر کشور را در فضای هوایی بالای سرزمین خود می‌شناسد و تعریق می‌نماید که سرزمسن یک کشور شامل نواحل زمینی و آبهای ساحلی متصل‌ به آن است که زیر حاکمیت و حمایب و یا سرپرستی دادگاه در هر مورد سعی خواهد نمود که اقدامات لازم را در جهت بقاء سرپرستی به عمل آورد. آزادی‌های سه و چهار و پنج کنوانسیون‌ شیکاگو مربوط به این قبیل پروازها و یا سرویس‌های منظم بین المللی دول متعاهد مستثنی از کابو تاژ بوده و قسمت چهارم از ماده یک قرارداد می‌دارد که هر یک از دول متعاهد حق دارد هواپیماهای دول‌ متعاهد دیگر را از حمل سرزمین خود به مقصد یک نقطه در داخل سرزمین خود به مقصد دیگری واقع در همان سرزمین ممنوع نماید و در همین راستا دولتها موظف می‌گردند با تعیین راههای هوایی در داخل کشور خود موجبات تأمین و جلوگیری از خطر و حفاظت چنین پروازهایی را فراهم نموده و همچنین سرویسهای هوایی دول متعاهد که‌ برفراز سرزمین دیگر دول متعاهد پرواز مکلفند از راههای هوایی که مجهز به وسایل‌ ایمنی و بی‌خطری پرواز و فرودگاههایی که‌ دارای پلیس و گمرک و تأسیسات مربوطه‌ مورد نیاز است استفاده نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.