خلاصه ماشینی:
"بحثی پیرامون ازدواج موقت: در دین مبین اسلام،هم خواستههای فطری و معنوی مورد توجه قرار گرفته و هم در کنار آن به مسائل و نیازهای جسمانی-در محدوده شرعی و قانونی آن-بذل توجه شده است؛نیز با واقع بینی کامل برای کنترل،تعدیل و ارضای آن،راهحلهایی معقول،عملی و دور از افراط و تفریط ارائه شده است تا جامعه از هیجانات و طغیانهای کوبندهء ناشی از بیتوجهی به این امر طبیعی مصون ماند.
2-مادام که زن باردار نشده است،طلاق راسل میگوید:«راه حل صحیح این مشکل آن است که قوانین مدنی برای این بخش حساس از عمر یک نوع ازدواج(موقت-آزمایشی)را برای پسران و دختران روا دارند که موجب تحمل بار مشکلات زندگی عائلی و ازدواج دائم نباشد و در عین حال،ایشان را از مفاسد مختلف و اعمال نامشروع و تحمل رنج روحی بار گناه،تخلف از اصول و قوانین و نیز از امراض گوناگون محفوظ دارد.
علامه طباطبایی(ره)،در تفسیر آیه میفرماید:«بدون شک مراد از استمتاع مذکور در آیه نکاح متعه است،چون آیه شریفه،ضمن سوره نساء در مدینه نازل شده است و بیشتر آیات سوره شاهد بر این جریان است و این نکاح(نکاح موقت)در آن برهه از زمان در میان مسلمانان معمول بوده و در آن نیز هیچ شکی وجود ندارد.
مرد شامی گفت:پدر تو از این عمل نهی کرده است،عبد الله بن عمر برآشفت و گفت:اگر پدرم از چنین کاری نهی کند و پیامبر صلی الله علیه و اله آن ر اجازه دهد،آیا سنت پیامبر(ص)را رها کنم و از گفته پدرم پیروی اگر ازدواج موقت تحت ضوابط و مقررات خاص،برای مردم تبیین شود،بیشک میزان روابط نامشروع و بیبند و باریهای جنسی نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد."