Skip to main content
فهرست مقالات

پیش فهمهای علامه در تفسیر المیزان

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 150 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، فهمهای علامه در تفسیر المیزان، تفسیر، فهم، پیش‌فرض، حجیت، ظاهر آیات قرآن حجیت، دین، حجیت عقل، فهم قرآن

خلاصه ماشینی:

"حال با توجه به این که قرآن درکنار ظاهر خود، باطن نیز دارد و علاوه بر محکم، متشابه را نیز دارد، وتأویل آن را جز خدا وراسخان در علم نمی دانند، باید دید که آیا مراجعه مستقیم به قرآن، برای همه ثمربخش است؟ آیا مجرد آشنایی با زبان وبا معانی و بیان و آشنایی اجمالی با خود قرآن، برای فهم آن کافی است یا خیر؟ آیا ظاهر قرآن و فهم ما ازآن ظاهر، دارای ارزش و اعتبار دینی است، یا فاقد حجیت است؟ درصورتی که فهم ظاهر قرآن حجت نباشد ویا دست کم، کافی نباشد، آیا رهیافت به باطن قرآن برای همگان ممکن است یا نه؟ علامه قرآن را کتاب هدایت، نور و روشنگر می داند، و در اصل می توان گفت که همین، مهم ترین پیش فرض و پیش فهم علامه درباره زبان قرآن است، زیرا معتقد است که فهم قرآن، نیاز به چیزی خارج ازآن ندارد، وهمین پیش فرض، زمینه ساز پیش فرض دیگری است وآن این که قرآن خود بهترین مفسر خویش است. برای نمونه، ایشان درباره حجیت عقل ـ که یکی از اساسی ترین پیش فرضهای حضرت علامه درتفسیراست ـ نه تنها این پیش فرض را مردود یا بی ارزش قلمداد نمی کند، بلکه به عنوان یک فرض پذیرفته قرآنی می پذیرد، زیرا این پیش فرض با نگاه از بیرون انتخاب نشده است؛ پیش فرضی است که از خود قرآن گرفته شده است: (محدثان در بسنده کردن به مأثور و عدم توجه به عقل، اشتباه کرده اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.