چکیده:
سازمان ها همواره به دنبال کسب برتری در بازارهای سنتی (غیر اینترنتی) از طریق سخت کوشی و تکیه بر منابع و قابلیت های موجود و در بازارهای مدرن و اینترنتی با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده اند. بنگاه ها در بازارهای الکترونیکی مزیت رقابتی خود را بر پایه شایستگی های اطلاعاتی و ارتباطی تعیین می کنند. چنانچه بنگاه ها از شایستگی های اطلاعاتی و ارتباطی بالایی برخوردار باشند، به نوعی از شایستگی استراتژیک برخور دارند و چنانچه این شایستگی ها کم باشند، شایستگی بنگاه ها عملیاتی محسوب می شود. بر این اساس می توان شایستگی هایی که تعیین کننده مزیت رقابتی در بنگاه می شوند را در قالب سه شایستگی اطلاعاتی، ارتباطی و عملیاتی در نظر گرفت.
هدف مطالعه حاضر شناسایی مزیت های رقابتی بنگاه ها در بازارهای اینترنتی و ارزیابی مزیت های رقابتی پایدار اینترنتی شرکت های تولیدی برتر ایران می باشد. داده های تحقیق حاضر از جامعه شرکت های برتر تولیدی ایران و از یک نمونه 44 تایی با 32 پاسخ قابل تحلیل گردآوری شده و با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"در عصر جدید که سازمانها، محصولات، روابط و فعالیتها و بطور کلی کسب و کار آنها حالت مجازی و الکترونیکی به خود گرفته است و تغییرات به قدری شدید شده که طول عمر فناوریها و محصولات را به حداقل رسانیده است، خلق و حفظ پایدار مزیت رقابتی با تکیه بر قابلیتها و شایستگیهای سنتی و قدیمی برای حضورموفق بنگاه در محیط و بازارهای رقابتی کافی نیست.
Innovative Knowledge (IK) فیورر و چهارباغی، (1995)؛ شارکی، (2003) نگاره (2) الزامات جدید مزیت رقابتی پایدار / در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی که ماهیت کسب و کار به کلی دگرگون شده است، دیدگاهها و رویکردهای سنتی مربوط به مزیت رقابتی جوابگوی سازمانها در ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی در راستای رقابتپذیری و پاسخ مناسب به الزامات محیط و بازار رقابتی نمیباشند.
رقابتپذیری در بازارهای اینترنتی مستلزم برخورداری از مزیت رقابتی پایدار در این بازار و نیز شایستگیهای اطلاعاتی و ارتباطی است که نشأت گرفته از ویژگیهای استفاده از اینترنت در کسب و کار میباشند.
علاوه بر شایستگیهای اطلاعاتی و ارتباطی، پایداری مزیت رقابتی در گرو این است که مزیتهایی که بر مبنای توانمندیهای داخلی، موقعیت خارجی و قابلیتهای بازاریابی در سازمان ایجاد میشوند، به تکیه بر دانش نوآورانه بوجود آمده و مبتنی بر معیارهای چارچوب اتکا باشند.
3- با مشخص شدن میزان شایستگیهای اطلاعاتی، ارتباطی و عملیاتی مورد نیاز، بایستی برنامههای، منابع و امکانات و روشهای لازم جهت ایجاد یا افزایش این شایستگیها بکار گرفته شود تا مزیتهای رقابتی مورد نیاز فراهم شوند، استراتژیهای بازاریابی با استفاده از مزیتهای ایجاد شده پیاده شوند و بنگاه به اهداف رقابتی خود در بازارهای اینترنتی دست یابد."