چکیده:
ایفای صحیح نقش رسانه در کشور نیازمند بررسی نحوه اجرایی شدن سیاست های اعلامی سازمان صدا و سیما برای تولیدات رسانه ای است. خانواده یکی از موضوعات جذاب در میان فیلم ها و سریال های نمایشی است و زنان در جامعه امروزی به مدل های مناسبی برای الگوبرداری از آن در ایفای نقش خود در خانواده نیازمند هستند. این مقاله که از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان دینی و کارشناسان رسانه حاصل شده، به بررسی قالب ها و ظواهر و فرم حضور زن در خانواده از سویی و محتوا و هنجار و روح حضور وی در خانواده از سوی دیگر، با توجه به ارزش های اسلامی مورد توجه سیاست های رسمی اعلام شده برای برنامه سازی توسط معاونت برنامه ریزی سازمان صدا و سیما، می پردازد. در مجموع نتیجه تحقیق از «تقابل فرم و محتوی در تصویر زن در خانواده نمایشی در تلویزیون» از نظر کارشناسان دینی حکایت دارد. ریشه یابی مسئله نشان می دهد، در کنار عامل اساسی نبود مبانی نظری غنی در حیطه زن و خانواده، عدم مدیریت پیام به علاوه فضای هنرمندان و کمبود نوشته های هنری کافی در این حیطه، با عامل اساسی ضعف تهیه کنندگان از لحاظ بینش و دغدغه مندی در تولید آثار جوابگو برای الگودهی به زنان در خانواده همگی منجر به این مسئله شده اند.
خلاصه ماشینی:
"ارزشهای خانوادگی یکی از مبناییترین نیازهای جوامع اسلامی برای مقابله با فرهنگ غیربومی هستند لذا سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه کشوری مسلمان مسئولیت ترویج ونهادینه کردن و محافظت از این ارزشها در جامعه ایرانی را بر عهده دارد.
زن در تصویر خانواده،چگونه توانسته است التزامخود را به ارزشهای دینی که در سیاستگذاریهای سازمان صدا و سیما بدان اشاره شدهاست،ایفا کند؟رسانهای که منسوب به نظامی دینی است چگونه هویت زن مسلمان در خانوادهرا به تصویر کشیده است؟آیا زن در صورتی که در خانواده فرم و ظاهر احکام اسلامی را رعایتکرده است به رفتارها و هنجارهایی که روح اسلامی این احاکم و روابط را در خود دارد،ملتزمبوده است؟چگونه به ضرورت توجه به هویت زن در خانواده و ارزشهای وی از نگاه اسلام،پس از توجه به رعایت ظواهر اوامر الهی در تصویر زن در خانواده،توجه شده است؟ پیشینه تحقیق در عین حال که تحقیقاتی نه چندان فراوان در عرصه خانواده و تلویزیون در داخل و خارجکشور انجام گرفته،اما چهارچوبهای حاکم بر این آثار و مقالات به صورت اکثریت تحتتأثیر آثار فکری جامعهشناسان فمینیست،بوده است.
جامعه مورد بررسی مصاحبه شوندگان این پژوهش شامل کارشناسان دینی بودند که علاوه بر تحصیلات حوزوییا دانشگاهی در سطح فوق لیانس یا بالاتر،با نگاه اسلامی در رابطه با خانواده مطالعه وتحقیق علمی انجام داده باشند،در عین حال با ملزومات رسانه و به ویژه تلویزیون آشنا بودهباشند و زمان کافی در سالهای 89-1385 به تماشای سریالها و فیلمهای پخش شده از سیما،اختصاص داده باشند."