Skip to main content
فهرست مقالات

پرسشهاو پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه فلسفه و کلام (5) خاستگاه شرور

ISC (12 صفحه - از 196 تا 207)

کلید واژه های ماشینی : شر، خدا، خیر، قرآن، صفات، خداوند، انسان، نظریه، جهان، مسأله شر

خلاصه ماشینی:

"پرسشهایی چند، نیازمند پاسخی متکی به وحی اگر خواسته باشیم مطالبی را که در لابه لای نظریه های یادشده به صورت پراکنده مطرح شده است، به صورت جمع بندی ودرقالب پرسشهایی مشخص بیان کنیم، به شرح ذیل می باشد: ـ با توجه به این که خیر و شر مفاهیمی رویارو هستند ومتدینان به خداوند، او را خیرنامتناهی می دانند، آیا نباید این لایتناهی بودن خیر خداوند، باعث آن شود که هیچ شری درعالم وجود نداشته باشد؟ ـ آیا با استناد به آیاتی مثل: (و ما اصابک من سیئة فمن نفسک) (نساء/ 79) می توان خلق شر توسط خداوند را نفی کرد، درحالی که اراده و قدرت خداوند بر همه امور حتی کارهای نفس انسان سایه افکنده است؟ ـ اگر ثابت شود که شرور، اموری عدمی نیستند، چه توجیه و تفسیری می توان برای آیاتی که درآن خلقت همه چیز به خداوند نسبت داده شده است مثل: (والله خالق کل شیئ) ارائه داد؟ ـ درسوره فلق، خداوند، وجود شرور را به مخلوقات نسبت می دهد، آیا این بدان معنی نیست که شرور، اموری وجودی می باشند وآیا براساس آیه (من شر ما خلق) همه موجودات عالم، دارای بهره ای از شر می باشند؟ ـ آیا شر ادراکی، وجود شرور را ـ به رغم اعتقاد کسانی که آن را امری عدمی می دانند ـ اثبات نمی کند؟ توضیح این که آلام و دردهایی که انسان یا هرموجود با شعور دیگری از عوامل مختلف، مانند آسیبهای وارد بر بدن، یا دیدن منظره های هولناک، یا شنیدن اخبار ناگوار تحمل می کند، اگر همه آنها را تحلیل و بررسی نماییم، به این نکته خواهیم رسید که تمامی این آلام، مربوط به ادراک نفس و روح انسانی ویا حیوانی می شود واین روح و نفس است که با اتحاد و پیوندی که با صورتهای ادراکی و شناختی خود دارد، در برابر عوامل یادشده متأثر و متألم می شود، پس هر درد و ألمی توأم با ادراک امر منافی است واگر ادراکی دربین نباشد، درد و رنجی نخواهد بود، ازاین رو همیشه ادراکات که اموری وجودی اند، به گونه ذاتی با طبع انسان ناسازگاری دارند و شر به حساب می آیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.