چکیده:
هدف:این پژوهش به بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران دربارهء ضرورت آموزش مستمر و یافتن کمترین نیازهای آموزشی آنها میپردازد. روش:در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است.ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه است و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دوازده دانشگاه دولتی شهر تهران مرود پرسش قرار گرفتهاند.از میان این تعداد،76/7 درصد به پرسشنامهها پاسخ دادهاند. یافتهها:نتایج به دست آمده نشان میدهد که در نظر اکثریت کتابداران،گذراندن دورههای آموزش مستمر بسیار ضروری است.در میان چهار مبحث اصلی پیشنهادی در این پژوهش،کتابداران مهارتهای مبتنی بر شبکه و فناوری اطلاعات را نخستین اولویت خود معرفی کردهاند و بعد از آن، مبحث مدیریت و سپس مباحث کتابداری و دورههای زبان انگلیسی به طور مشترک در اولویت قرار گرفتهاند.کتابداران بر این عقیدهاند که بهترین شکل آموزش مستمر به صورت درون سازمانی و بعد از آن از طریق محیطهای مجازی است.همچنین آنها از کارگاههای آموزشی به عنوان مناسبترین قالب ارائهء آموزش مستمر یاد کردهاند و عدم تناسب موضوعات ارائه شده در دورههای آموزشی را با نیازهای شغلی،از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عدم شرکت در دورههای آموزش مستمر میدانند.
خلاصه ماشینی:
"در پاسخ به پرسش چهارم این پژوهش مبنی بر تعیین قالب و اشکال مناسب برای برگزاری دورههای آتی آموزش مستمر 87/8 درصد از کتابداران بر این باورند که مواردی همچون نیاز مبرم کتابخانهها به حضور دائمی نیروی انسانی و با توجه به مشکلات کتابداران در رابطه با مسئولیتهای شغلی،غیبتهای طولانی بر اثر شرکت در دورههای آموزشی برونسازمانی میتواند مشکلساز شود.
توزیع فراوانی مرتبط با میزان سودمندی دروس ارائه شده در دورهها برای مرتفعسازی نیازهای فردی در محیط کار در نهایت در راستای تحقق ششمین هدف فرعی این پژوهش در رابطه با ارزیابی دورههای پیشین آموزش مستمر،45/4 درصد کتابداران عامل مواد آموزشی و نیز 75/3 درصد عامل تسلط استادان دورهها را در دورههای پیشین آموزش مستمر خوب معرفت کردهاند اما 44/9 درصد کتابداران زمان تشکیل دورهها،55/8 درصد مکان برگزاری دورههای پیشین و 15/5 درصد نیز تناسب موضوعات با نیازهایشان را در حد متوسط معرفی کردهاند.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که در حال حاضر سازمان واحدی که اطلاعات مربوط به برنامههای آموزش مستمر کتابداران را گردآوری کند و اطلاعرسانی مناسب در این جهت انجام دهد وجود ندارد،البته سازمانهایی وجود دارند که دورههای آموزش مستمر را تحت عنوان آموزش ضمن خدمت و پودمانی برای کتابداران و غیر کتابداران ارائه میدهند که پیشتر از آنها یاد شده است،لیکن ضعف در اطلاعرسانی به موقع،محدود بودن پذیرش متقاضیان و فقدان هماهنگی لازم در زمانبندی و برنامهریزی صحیح بر استمرار و اثربخشی این دورهها سایه میاندازند."