Skip to main content
فهرست مقالات

چیستی فلسفه اسلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ،اسلام ،حکمت متعالیه ،فلسفه اسلامی ،دین ،عقل ،حکمت ،اخلاق ،معارف ،فلسفه الاهی و فلسفه الحادی ،منبع معرفت‌شناختی اسلام ،خدا ،عقل و نقل ،حکمت متعالیه روش معرفتی ،متکلمان ،شهود در حکمت متعالیه ،فلسفه الاهی ،خطوط کلی دین الاهی ،اراده ،کشف ،شریعت ،کلام ،سفر ،نقل منبع معرفت‌شناختی ،اجماع ،جزو دین و جزو اسلام ،حکمت متعالیه به وحدت ،حقوق ،اصل ،جوادی آملی

از نظر آیت الله‌ جوادی آملی هر چیزی که با دلیل عقلی ثابت شود، شامل دین می‌شود و اگر آن چیز از مسائل جهان‌شناسانه باشد، فلسفه اسلامی خواهد بود. از نظر ایشان، عقل و نقل و شهود در حکمت متعالیه به وحدت می‌رسند. فلسفه الحادی زمانی پدید می‌آید که معرفت‌شناسی‌اش صرفا تجربی شود.

خلاصه ماشینی:

"فصلنامه قبسات، ش 35، بهار 84 چکیده: از نظر آیت الله‌ جوادی آملی هر چیزی که با دلیل عقلی ثابت شود، شامل دین می‌شود و اگر آن چیز از مسائل جهان‌شناسانه باشد، فلسفه اسلامی خواهد بود. به هر حال، چنان‌که گفته شد، اگر امری با دلیل عقلی و با نصاب‌های ویژه‌اش کشف شود، جزو دین است و اگر همین مطلب، مسئله‌ای جهان‌شناسانه باشد و درباره آغاز و انجام و پایان عالم و خطوط کلی آن باشد، فلسفه است و فلسفه اسلامی به این صورت قابل تعریف است. به نظر ایشان، هر چیزی که با یک دلیل عقلی کشف شود، جزو دین است، که اگر آن چیز مسئله‌ای جهان‌شناختی باشد، فلسفه است و فلسفه اسلامی این‌گونه پدید می‌آید. با این حساب، همه علوم و معارف بشری، اگر با ادله عقلی کشف شوند، جزو دین و جزو اسلام به حساب می‌آیند، خواه آن علم فلسفه باشد، خواه اخلاق و خواه ریاضیات و منطق."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.