Skip to main content
فهرست مقالات

مشروعیت دو جانبه

(3 صفحه - از 84 تا 86)

خلاصه ماشینی:

"به این ترتیب، می‌توان از «مشروعیت سیاسی» منهای اتصال دستگاه فکری و مادی سیاست به شرع، تصور روشنی داشت؛ چرا که «مشروعیت شرعی» تنها یکی از انواع مشروعیت سیاسی خواهد بود. وی در ادامه به مشروعیت سیاسی در اسلام می‌پردازد: دین مبین اسلام و شخص پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم عنصرهای اصلی حکومت تازه تأسیس اسلامی بودند. در حکومت امویان لفظ تازه ساز «خلیفة الرسول» که به مفهوم جانشین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم به‌کار می‌رفت، نخستین گام ایجاد مشروعیت بود. پیامبری که زمانی بنا به «عین مشروعیت شرعی» بودن و اتصال به وحی، دست‌مایه مشروعیت خلفا شده بود، بار دیگر در قالب یک «رییس قوم» و یا یک بنیانگذار بزرگ، عامل مشروعیت عباسیان گردید؛ اما به موازات این نوع مشروعیت، فلسفه سیاسی دیگری نیز در حال پیشروی بود که به شیعیان تعلق داشت. این «مشروعیت دو جانبه» استحکام بیشتری به نظام تازه تأسیس دارد، نظامی با حکومت ولایت فقیه مبتنی بر فلسفه سیاسی تشیع و با حقانیت رأی مردم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.