خلاصه ماشینی:
"کیهان،، ش18235، 31/2/84 این اندیشه که دنیای نوین، همسوی با سکولاریته (Secularity) در حال تخریب بنیادهای دینی است، زاییده اروپا در نیمه قرن نوزدهم است؛ اما خود مفهوم «سکولار» (Secular) که تنها مختص به تمدن اروپاست، قدمت بیشتری دارد.
تشکیک ضمنی در وجود خداوند و انکار بالقوهاش به وسیله سکولاریسم، و وجود آزادی اجتماعات ناشی از جامعه مدنی و میل باطنی این جوامع برای جایگزینی عدم قطعیت وجودی به جای تدین، زمینه را برای بازگشت مقدسها و متدینان به صحنه زندگی روزمره آماده میسازد، که هدف آنها حفظ ارتباط حسی با سنتهای شکلیافتهای مانند «زندگی خانوادگی» است.
خصومت ذاتی سکولاریسم نسبت به مسلمانان ناشی از اصل سکولاریسم است که «نمایانگر به واقعیت پیوستن انگیزههای قطعی خود مسیحیت است» (بون هوفر)؛ زیرا اولا، سکولاریستهای بردبار و شکیبا باید همواره هنگام مواجهه با حجاب، ارتداد و شهادت با دورویی و تعصب و تزویر برخورد کنند؛ ثانیا، خلط و ابهامی در کاربرد اصطلاح سکولاریسم در جوامع ترک زبان، فارسی زبان و عرب زبان وجود دارد."