Skip to main content
فهرست مقالات

عقلانی بودن قوانین کیفری اسلام از دیدگاه شهید مطهری

(2 صفحه - از 101 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : دیدگاه شهید مطهری، قوانین کیفری اسلام، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، خشونت، اسلام از دیدگاه شهید، محبت، قصاص، انسان، بررسی فلسفه‌ای احکام کیفری اسلام، رحمت، انسان‌دوستی، عقلانی بودن قوانین، مصلحت، مهربانی، احکام، شریعت اسلام، رحمت الاهی، کیفرهای جزایی در اسلام، مقاله کیفری اسلام، جامعه، خشونت و بررسی فلسفه‌ای احکام، خشونت از چهره دین، مصلحت جامعه، محبت و دوستی، انسان والقلب قلب حیوان، لنفسک، دیدگاه‌های استاد مطهری، مصلحت فرد، احکام جزایی، قصاص مایه حیات

خلاصه ماشینی: "بنابراین، باید دید که مقصود از محبت و دوستی و تفاوت مفهوم ظاهری و سطحی محبت از معنای واقعی آن چیست؟ ممکن است انسان گاه چیزی را برای خودش دوست بدارد که برای او زیان‌آور است که چنین تفسیری از محبت در هیچ یک از شریعت‌ها درست نیست، پس در اینجا محبت و دوستی، عقلانی و منطقی است. ولذا خود محبت، عدم نرمی و خشونت و حداکثر چیزی را که انسان برای خودش بدی تلقی کند، ایجاب می‌کند؛ به عنوان نمونه در قصاص که مصلحت فرد، فدای مصلحت جامعه می‌شود، قرآن به این شبهه پاسخ می‌دهد: «و لکم فی القصاص حیاة یا اولی الألباب»؛ [ای خردمندان، قصاص مایه حیات و زندگی است] ؛ یعنی اینکه قصاص را مرگ نینگارید و با آن، حیات جامعه و افراد دیگر را حفظ کنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.