Skip to main content
فهرست مقالات

مسئله تنبیه بدنی زنان

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 65 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : زن، مسئله تنبیه بدنی زنان، سوره نساء، مرد، اباحه، اباحه تنبیه بدنی، دینی، مدینه، پیامبر، خدا

نویسنده مقاله که یک عالم سنی است، براساس بحث «مقاصد شریعت» به بررسی و بازخوانی تاریخی آیات 34و 35 از سوره نساء پرداخته است. وی معتقد است اهداف شریعت روشن است و اگر آنها را تاریخ مدارانه، جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه مطالعه کنیم به این نکته خواهیم رسید که اگر اباحه تنبیه بدنی آن هم به صورت اباحه کراهت برای شرایطی، مناسب بود پس می‌توان نتیجه گرفت که مقصود خداوند این است که هر گاه این شرایط از بین رود حکم اباحه نیز از میان خواهد رفت و اینک باید از کتک زدن به صورت قطعی منع کرد.

خلاصه ماشینی:

"وی معتقد است اهداف شریعت روشن است و اگر آنها را تاریخ مدارانه، جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه مطالعه کنیم به این نکته خواهیم رسید که اگر اباحه تنبیه بدنی آن هم به صورت اباحه کراهت برای شرایطی، مناسب بود پس می‌توان نتیجه گرفت که مقصود خداوند این است که هر گاه این شرایط از بین رود حکم اباحه نیز از میان خواهد رفت و اینک باید از کتک زدن به صورت قطعی منع کرد. پس از گذشت سه سال از تجربه جنبش طرف‌داری از زن، آشکار می‌شود که هنوز ذهنیت‌ها و اندیشه‌ها در محیط نسبتا آرام و سازگار مدینه آماده قبول برابری کامل زن و مرد نیست و مگر تا امروز چنین فضایی فراهم آمده است؟ حتی در کشورهای پیشرفته؟ از اینجا روشن می‌شود که این تجربه زودتر از زمان خود بوده است پس باید برای حفظ وحدت امت در شرایط سخت و دشوار امتیازاتی به جبهه ضد زنان که بیشتر بر مهاجران تکیه داشت داد. ایشان در صفحه 43 ستون دوم آورده‌اند: «پس از گذشت سه سال از تجربه جنبش طرف‌داری از زن، آشکار می‌شود که هنوز ذهنیت‌ها و اندیشه‌ها در محیط نسبتا آرام و سازگار مدینه آماده قبول برابری کامل زن و مرد نیست و مگر تا امروز چنین فضایی فراهم آمده است؟ حتی در کشورهای پیشرفته؟» از این کلمات فهمیده می‌شود که امروز هم مثل آن روز مدینه شرایط به نظر ایشان برای اصلاحات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم مناسب نیست، بنابراین باید قبول کرد که حکم آیه تا امروز هم باقی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.