چکیده:
از دههء 0491 به این سو،در باب اطلاعات نقطهنظرهای گوناگونی در متون و منابع عرضه شده است که میتوان آنها را به دو مقولهء نظریههای ریاضی و نظریههای معناشناختی تعبیر کرد.این دو گروه از نظریهها-برخلاف آنچه به نظر میرسد-نه تنها متعارض نیستند،بلکه وجوه اشتراکی نیز دارند.نظریهء ریاضی،سنجش اطلاعات را در مرحلهء تولید و انتقال و نظریهء معنی شناختی،در زمان دریافت قابل انجام میداند.تعداد نمادها به عنوان مبنای سنجش در مرحلهء تولید از لحاظ نظریهء ریاضی،در واقع احتمال دریافت را که مورد توجه نظریهء معنی شناختی است در بر دارد.
در این مقاله با بررسی نگرشهای عمدهای که در این زمینه وجود دارد،رابطهء میان آنها را مشخص میسازد و به مسائلی چون مفهوم اطلاعات،جریان اطلاعات،و اندازهگیری اطلاعات نیز میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"شده است نیز از این دو نگرش فراتر نرفته است،و مطالبی که در پی خواهد آمد بر آن
-اطلاعات دانش ذخیره شده است،و این ذخیرهسازی ممکن است در رسانهای
یکی اینکه اطلاعات الزاما با ذخیرهسازی همراه نیست و از انگیزشها و پدیدهها نیز میتوان به اخذ اطلاعات پرداخت؛دیگر آنکه اطلاق"اطلاعات"تنها در مرحلهء دریافت
توجیه و تبیین اطلاعات در رشتهء خود مورد استفاده قرار دادند،و حال آنکه نظریهء
مورد توجه قرار گرفت و این گونه رویکرد با عنوان"نظریهء اطلاعات"شناخته شد
مفهوم اطلاعات زمانی برای نظریههای علوم انسانی مفید است که تعریف آن بتواند
نگرش آن است که مقدار اطلاعات موجود در یک بیان براساس میزان تغییری که(تحت
میزان اطلاعات موجود در چنین بیانی برای آن اصطلاحنامه صفر است: I(A.
معرض اطلاعات(پیام)جدید قرار گرفت ممکن است تغییر یابد.
علم اطلاعات که ناگزیر با"مفهوم اطلاعات"،به منزلهء موضوع این علم،سر و کار
علم اطلاعات نظرا پلی میان این دو نقطهنظر برقرار میکند و در اطلاعرسانی نیز آن
بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و رشتههای گوناگون علمی نیز از آن برای یافتن پاسخ
ارتباطات توجه دارد،و این توجه صراحتا از سوی وی چنین عنوان شده است:
با توجه به انتقال نمادها در نظریهء ریاضی ارتباطات،آنچه مورد نظر است ظرفیت ارتباطی مجرا(کانال)،ویژگیهای یک فرایند مؤثر رمزگذاری،و ویژگیهای کنترل
-علیرغم اینکه به کمی یا بیشتی اطلاعات در پیام قائل است-اندازهگیری اطلاعات
نظر بوده و به همین اعتبار استدلال کرده است که میتوان مقدار اطلاعات را در مرحلهء
3. نظریهء ریاضی بر آن است که بیانی(یا پیامی)که دارای اطلاعات بیشتری است،"