Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی فلسفی اطلاع شناسی وجه معرفت شناختی پوزیتیویسم منطقی و جایگاه آن در مطالعات کتابداری و اطلاع رسانی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 5 تا 16)

کلیدواژه ها :

پوزیتیویسم منطقی ،معرفت‌شناسی ،پوپر،کارل ،کتابداری ،اطلاع‌رسانی

کلید واژه های ماشینی : معرفت، دانش، پوپر، پوزیتیویسم منطقی، تأثرات، مطالعات کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، اطلاعات، وجه معرفت‌شناختی پوزیتیویسم منطقی، تجربه، حوزهء کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی

پوزیتیویسم منطقی یکی از جنبش‌های فلسفی قرن بیستم در مقولهء فلسف‌ تحلیلی و زبان‌شناختی است.منشأ آن حلقهء وین است،که خود متأثر از اندیشه‌های اصالت تجربه و نیز عقاید دیوید هیوم،جان لاک،جان استوارت‌ میل،و اگوست کنت بوده است.آموزه‌های معرفت‌شناسی این مکتب فکری‌ عبارتند از:1)تکیه بر تأثرات حسی فردی،2)اهمیت داده‌های مثبت تجربه‌ در شکل‌گیری دانش،و3)ثانویه بودن تأثرات دیگران.این آموزه‌ها مورد انتقاد ماکس پلانک و کارل پوپر قرار گرفت.پوپر از تمثیل سه عالم(عالم‌ اعیان،عالم اذهان،و عالم بازنمودهای مکتوب و و مضبوط)استفاده می‌کند و هر سه عالم را در حوزهء معرفت‌شناسی حائز اهمیت می‌داند.تقسیمات‌ دیگری نیز از دانش شده که از عوالم تمثیلی پوپر خارج نیست.حوزهء کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز در فعالیت‌ها و مطالعات خود با این انواع‌ معرفت سروکار دارد.

خلاصه ماشینی: "کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز در فعالیت‌ها و مطالعات خود با این انواع‌ 2-هرگونه دانش دربارهء امور واقع مبتنی بر داده‌های مثبت تجربه است. مورد اول،یعنی بیان اینکه تنها معرفتی که از طریق تأثرات حسی فردی حاصل شود Verifiability تجربه‌ای که این‌گونه حاصل شود قابل انتقال نخواهد بود و تجربهء هر فردی خاص خود دانش فردی دانشی است که از برآیند مجموعهء باورها،در یافته‌ها،و تجربه‌های فرد دانش خصوصی دانش فردی است که تنها در ذهن هر فرد وجود دارد و به صورت‌ به صورت مکتوب یا مضبوط در خارج از ذهن داننده وجود دارد و قابل دسترسی است. شناخته می‌شود از نوع معرفت یا دانش خصوصی یا ذهنی است:«انسان چگونه می‌داند آنگه را که می‌داند؟»چنین دانشی تنها در اختیار خود فرد است و برای دیگران دسترس‌ طریق دانش اجتماعی است که جوامع فرهنگی-اگرنه سیاسی-از یکدیگر متمایز هر دانش اجتماعی مجموعه‌ای از دانش‌های فردی است که نخست در ذهن‌ آنکه نقد و ارزیابی شود باید نخست تبدیل به دانش اجتماعی شده و برای همگان‌ رابطهء میان دانش فردی و دانش اجتماعی وجه معرفتی کتابداری و اطلاع‌رسانی دانش فردی و دانش اجتماعی-سروکار دارد و هریک از این دو نوع را در بخشی از است که انتقال دانش زمانی میان دو فرد تحقق می‌یابد که دارای درک خصوصی مشترک‌ یا خصوصی هر فرد خاص خود اوست و این دانش برای استفاده در مدیریت سازمانی‌ باشد ناظر بر نقدهای این نحلهء فکری است و بیش از همه مرهون نظریه‌های کارل پوپر دانش عمومی،در واقع دستمایهء مطالعات و فعالیت‌های حرفه‌ای رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی است؛و در این میان،تمثیل عوالم سه‌گانهء پوپر،با دسته‌بندی‌های مشابه،"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.