چکیده:
دانش اطلاعرسانی از منظری فلسفی با قلمرو فهم بشر سروکار دارد.از اینرو،مقالهء حاضر بر آن است که با توجه به این قلمرو به جنبههای هرمنوتیکی علم اطلاعرسانی بپردازد.به این منظور،در بخش نخست، مباحث مربوط به تفسیر متن از دو جنبهء وجودی(اگزیستانسیل)و متنی انتقادی مورد بررسی واقع میشود.در بخش دوم،مقالهء حاضر به رابطهء موجود میان هرمنوتیک و اطلاعرسانی عنایت دارد و نظریات متخصصان اطلاعرسانی را با فلاسفه مقایسه میکند؛و سرانجام در بخش آخر به شناسایی بنیانهای هرمنوتیکی علم اطلاعرسانی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"پیش از پرداختن به برخی ویژگیهای الگوی هرمنوتیکی لازم است که این روند بر
دازاین همواره در دنیای خاص خود قرار دارد و شرایط مختلف برای او محدودیتها و
اما،هوسرل معتقد است که این آگاهی فقط به یک شکل میتواند وجود داشته
اهمیتی ندارد،نکتهء مهم این است که ذهن من به سوی آن کشیده میشود.
به نظر آنان نخستین را میتوان دانست،اما این شناختی است بنیادین که
میانجی بین کاربر از یکسو و اطلاعات موجود و ساختار کتابخانه از سوی دیگر است.
دارای یک معنا نیست بلکه مبتلا به تکثر معنایی است و عمل فهم و تفسیر اثر عملی بی
مجموعهای که معنا در آن شکل میگیرد این است که هرگز تسلط کامل بر معنای آنچه
را تغییر دهد و این اتفاق زمانی رخ میدهد که داده با ساختار دانش کاربر سازگار شود.
در این معادله، I اطلاعات یا تغییر دانشی است که توسط جابهجایی داده (D) یا
ادراک داده یا دریافت اطلاعات به معنای درک وضعیت یا رویدادی است که
وی معتقد است که"تعاملات افراد بشر با جهان مادی و با خود همواره با
مرتبط ساخته است،که در آن K(S) دانش موجود است که با افزایش اطلاعات تغییر
هدف علم اطلاعرسانی مطالعهء کاربران است نه به عنوان افرادی مجزا بلکه به عنوان
Pierce تفسیر پیام برای دریافتکننده بستگی به تعامل میان این دو نوع شناخت یا دانش دارد.
نیست بلکه در جهت بحث اطلاعات و معنای آن است و اینکه آنچه در این فرایند حاصل
میشود سخن آخر(اطلاعات)نیست بلکه همواره دستخوش تأمل نهایی کاربر است و جنبهء"