چکیده:
ارزیابی،فرایندی است که توسعهء مداوم و موفقیت در انجام فعالیت خاصی را در پی دارد.کتابخانههای دیجیتالی در مراحل مختلف برنامهریزی، طراحی،پیادهسازی،و اجرا برای شناخت اصول اولیهء فعالیتها،میزان وصول به اهداف از پیش تعیین شده،و توسعه سیستم نیازمند ارزیابی هستند.برای ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی باید ملاکها و معیارهای خاصی را به کار برد.بنابراین،شناخت ابعاد تشکیل دهندهء کتابخانههای دیجیتالی در این رابطه ضروری به نظر میرسد.مقالهء حاضر ابتدا اهمیت و جایگاه ارزیابی را در رابطه با کتابخانههای دیجیتالی بیان میدارد،سپس با ارائهء طرحی جامع،عناصر اصلی تشکیل دهندهء کتابخانه دیجیتالی را شناسایی کرده و شاخصهای لازم برای ارزیابی آن را تبیین میکند. همچنین پرسشهایی در رابطه با زوایای مختلف ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی مطرح شده که شاید برای مدیران کتابخانههای دیجیتالی،طراحان سیستم،و سایر موارد مسئول در این زمینه بتواند مفید واقع شود.
خلاصه ماشینی:
"برای ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی باید ملاکها و معیارهای
کتابخانههای دیجیتالی را میتوان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد.
مناسب زمینه را برای ارزیابی صحیح کتابخانههای دیجیتالی فراهم آورده و در مراحل
کتابخانههای دیجیتالی سعی شده است تا دیدگاه روشنی را در این زمینه ارائه دهد.
این مرحله از ارزیابی در مرحلهء طراحی کتابخانههای دیجیتالی جهت شناخت اصول
این مرحله از ارزیابی در زمان راهاندازی کتابخانههای دیجیتالی معنی پیدا میکند و
این مرحله از ارزیابی نیازمند استانداردهایی برای مقایسهء سیستمهای مختلف است.
کتابخانههای دیجیتالی و خدمات قابل ارائه توسط آنها وجود نداشته باشد.
بنابراین،کتابخانههای دیجیتالی باید به عنوان یک نظام مورد ارزیابی قرار گیرند تا
همچنین نشان دهندهء این است که آیا کتابخانه دیجیتالی میتواند پاسخگوی
ممکن است برای گزینش عملکرد خاصی نیازمند ارزیابی باشد و یا اینکه یک کتابدار
نتایج حاصل ممکن است برای پیادهسازی صحیح سیستم و یا ارتقای آن به کار گرفته
ممکن است خدمات مورد نیاز برای کاربران را مدنظر قرار دهد و طراح سیستم جهت
در این بخش هدف از ارزیابی مشخص کردن طیف کاربرانی است که کتابخانه قرار
ارزیابی ممکن است برای مقاصد و سطوح خاصی از تجزیه و تحلیل به کار برده شوند.
برای دستهء دیگر استفاده از اطلاعات فراهم آمده ممکن است در راستای موارد پژوهشی،
نتایج حاصله در این بخش میتواند نشان دهندهء سطوح مختلف علمی کاربران و کیفیت
انجام طرحهای ارزیابی باید زوایای مختلف این کتابخانهها آشنایی کامل پیدا کرد و
مختلف باید نسبت به ارزیابی فعالیتهای خود از دستآوردهای موجود در این زمینه استفاده کنند."