چکیده:
برگههای فهرستنویسی ابزار عمدهء جستوجو در کتابخانهها بوده و قواعد فراوانی دربارهء چگونگی تدوین آنها تولید شده و استانداردهایی را پیشنهاد کردهاند.بین المللی بودن این قواعد حاکی از آن است که یکسانی و هماهنگی عملکرد فهرستنویسان نه تنها در مقیاس کتابخانهای واحد یا کتابخانههای یک کشور بلکه در مقیاس جهانی نی زحائز اهمیت است. سرعنوانهای موضوعی و طرحهای ردهبندی نیز با این پیشفرض تدوین شدهاند که میان کار فهرستنویسان همگونی ایجاد کرده و بدین ترتیب، جامعیت دستیابی به اطلاعات را ارتقاء بخشند.اما از سوی دیگر،علی رغم تلاشهای مورد اشاره،بسیار دیده و شنیدهایم که بسیاری از مراجعان در بازیابی اطلاعات مورد نیاز خود ناکام مانده و یا بعضا فهرستها از قوانین یکسانی تبعیت نمیکنند.مقالهء حاضر بر آن است تا با دو رویکرد فنی و معرفتشناختی پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه را مورد بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"کار فهرستنویسی بوده است،و بین المللی بودن این قواعد نیز حاکی از آن است که یکسانی
است تا بررسی پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه،مسئلهء مورد اشاره را با دو رویکرد
کتابخانهء ملی استرالیا نیز به تحقیق در این زمینه پرداخت و برای همایش ABACUS
زمانی همگونی به میزان 08 درصد رسیده که از نمایهسازان خواسته شده است که از
است که این ارزشها برحسب شرایط نمایهسازی و لاکهای سنجش همگونی تغییر
پرداخته و از این نظر میزان همگونی را در پیشینههای کتابشناختی مارک مورد مطالعه
قرار داده و کتابخانهء کنگره را با دیگر کتابخانهها مقایسه کرده است.
توسط فهرستنویسان کتابخانههای فوق تعیین شده،در کتابخانهء کنگره ثبت شده مورد
نظیر)5ارزش متوسط همگونی در نمایهسازی به میزان 6 درصد محاسبه شده است.
کتابخانهء کنگره برای هر عنوان بهطور متوسط 3/44 سرعنوان موضوعی تعیین کرده
سرشناسههای مورد بررسی تنها 06 تا 07 درصد از نظر انتخاب و ساختار با یکدیگر
استفاده از فرمول هوپر میزان همگونی آنها با برگههای فهرستنویسی کتابخانهء ملی ایران
مربوط به تعداد موضوعها و پس از آن ساختار انتخاب شده برای موضوع بوده است.
شمارهء ردهبندی بازیابی میکنیم این مرحلهء دسترسی فیزیکی کتاب است ولی پی بردن
این فرایند عبارت است از تطبیق دادن موضوع مدرکی خاص با ساختار زبانی نظامی که
نشان داده میشود و حال آنکه در ردهبندی این نشانه است که حاصل معناست.
توصیفگرهای موضوعی و محتوای مدرک نیز چنین پیوستگی را مورد ارزیابی قرار داد.
افق معنایی متن متفاوت است و عمل فهم نیز با درهمآمیختگی این دو افق1صورت"