Skip to main content
فهرست مقالات

جنبه های اجتماعی اطلاعات

نویسنده: ؛

مترجم: ؛

تابستان 1383 - شماره 4 (10 صفحه - از 39 تا 48)

کلیدواژه ها : اطلاع‌رسانی ،فهرست‌نویسی،سرعنوان موصوعی ،رده‌بندی ،دسترس‌پذیری ،سازماندهی ،نمایه‌سازی ،موانع‌ دسترسی به اطلاعات

کلید واژه های ماشینی : سرعنوان‌های موضوعی ،سرعنوان ،کاربران کتابخانه ،نقاط دست‌رسی موجود ،سرعنوان‌های ،سرعنوان‌های موضوعی و توصیفگرها ،نقاط دست‌رسی ،جنبه‌های اجتماعی اطلاعات ،شماره‌های راهنما ،سرعنوان موضوعی ،جنبه‌های اجتماعی ،اجتماعی اطلاعات ،دست‌رسی موجود ،محتوای حقیقی متون ،محتوای منابع ،خواست کتابداران ،ممکن ،رده‌بندی شده ،محتوای متن ،کتابی دربارهء تاریخ ،مورد استفاده ،قرار گیرد ،قرار می‌داد

نوشتار حاضر به بررسی زمینه‌های تأثیرگذار اجتماعی بر فرایند دسترس‌پذیرسازی منابع کتابخانه‌ای می‌پردازد.نقاط دسترسی‌ مانند کلیدواژه‌ها،شماره‌های راهنما،سرعنوان‌های موضوعی و توصیفگرها که توسط متخصصان کتابداری به منابع داده می‌شود، نقش پیوند بین منابع و کاربران کتابخانه را ایفا می‌کند.اما با توجه‌ به سرشت اجتماعی انسان و نوع برداشت و خوانش وی از متون که‌ از عوامل محیطی،فرهنگی،حرفه‌ای و پیشینهء ذهنی و شناختی ریشه‌ می‌گیرد،ابزارها و نقاط دسترسی موجود نمی‌توانند محتوای حقیقی‌ متون و منابع را برای کاربران نمایان کنند.درحالی‌که خواست‌ کتابداران،رائه مطلوب اطلاعات است،موانع بوم‌شناختی، واژه‌شناختی،معناشناختی اطلاعات و نیز تفاوت‌های دیدگاهی خود کتابداران و مالا روش سازماندهی اطلاعات سبب می‌شود از دسترس‌پذیری و کاربردپذیری اطلاعات مربوط کاسته شود.نوشتار با ذکر نمونه‌هایی از ناتوانی نقاط دسترسی موجود در بازنمودن‌ محتوای منابع پایان یافته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.