چکیده:
اقتصاد مبتنی بر اطلاعات،یکی از مباحث مهم در اقتصاد نوین است. اطلاعات یک کالا است؛لذا شامل تمام تحلیلهای اقتصادی میشود. اقتصاد اطلاعات میتواند ارزش هزینهها و منافع کالاهای اطلاعاتی را تعیین کند؛اما به دلیل ویژگیهای اطلاعات و تفاوت آن با سایر کالاها اقتصاد اطلاعات نیز دارای ویژگیهای خاصی است.یکی از نقشهای مهم اطلاعات تصمیمگیری است.ابزارهای اقتصادی در تصمیمگیری مواردی مانند میزان عرضه و تقاضا،تحلیل هزینهها و ما زاد تولیدکننده و مصرفکننده است.ارزش اطلاعات یکی از مباحث مهم در اقتصاد اطلاعات است.ارزش اطلاعات با زمان رابطه مستقیم دارد.داشتن ارزش افزوده نیز یکی از ویژگیهای مهم اطلاعات است.طی سه فرایند عمدهء سازماندهی،تجزیه و تحلیل و داوری،منابع کتابخانهای دارای ارزش افزوده هستند.فهرستها و پایگاههای اطلاعاتی به عنوان نظام اطلاعاتی بر این ارزش خواهند افزود.نگرش به اطلاعات به عنوان سیستم و نیز مسئله بهرهوری از اطلاعات نیز از مسائل مهم در اقتصاد اطلاعات است. نقشهای اقتصادی اطلاعات در رسانهها،شبکههای اطلاعاتی، ویژگیهایی مانند بازدهی صعودی،چزخهء بازخورد مثبت،تأثیر ایجاد "امکان"و"فرصت"در قدرتمند شدن شبکه،نزول قیمتها در شبکه و اقتصاد هبهای،تأثیر بر مشاغل،و جهانی شدن از مباحث مهم در اقتصاد اطلاعات است که مقالهء حاضر به آن پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"اقتصاد اطلاعات میتواند ارزش هزینهها و منافع کالاهای اطلاعاتی را
اقتصاد اطلاعات نیز دارای ویژگیهای خاصی است.
ارزش اطلاعات یکی از مباحث مهم در اقتصاد
افزوده نیز یکی از ویژگیهای مهم اطلاعات است.
مسئله بهرهوری از اطلاعات نیز از مسائل مهم در اقتصاد اطلاعات است.
منافع میاندیشیم و هزینههای صرف شده نیز برای به دست آوردن منافع بیشتر است که
حیطههای مطالعاتی جدیدی در علوم حاضر گردیده است که اقتصاد اطلاعات یکی از
اقتصاد اطلاعات در آنجامعه شکل گرفته است(داودی،2831،ص 402).
اقتصاد اطلاعات از دیدگاههای مختلف دیده شده است:"نقش اقتصاد در اطلاعات"
Hayrs اقتصاد اطلاعات میتواند ارزش هزینهها و منافع کالاهای اطلاعاتی را از نظر کمیت
گاه اطلاعات به شکل یک محصول مادی تجلی یافته است و حتی آن را اطلاعات
بالقوهء به دست آمده نیز قابل تبدیل به اطلاعات خام دیگری است که زیربنای دست
به این نقش اطلاعات نقشهای دیگری نیز اضافه میشود
اطلاعات در این رابطه مفهوم مفید بودن برای کاربر است.
*اطلاعات در زمانهای متفاوت ممکن است ارزش متفاوتی داشته باشد.
ارزش اطلاعات با میزان تقاضا نیز رابطهء مستقیم دارد و برخلاف بسیاری از
تقاضا برای اطلاعات را افزایش میدهد:الف)بزرگ شدن غالب سازمانها؛ب)تنوع
اطلاعات بر اقتصاد رسانهها تا بدانجا پیش رفته است که آن را به یک غول اقتصادی،
یکی دیگر از نقشهای اقتصادی اطلاعات مربوط به ارتباطات است.
پیشرفتهای کمی و کیفی فراوانی در زمینهء فنآوری ارتباطات و اطلاعات به وجود آمده است که منجر به تولید کالاها و خدمات فراوانی شده است.
معکوس است؛یعنی در شبکه هرچه اطلاعات بیشتر عرضه شود،تقاضا برای استفاده از"