Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل عوامل مؤثر بر نسبی بودن ربط در نظام های بازاریابی اطلاعات

نویسنده: ؛

پاييز 1383 - شماره 5 (16 صفحه - از 7 تا 22)

کلیدواژه ها : ربط ،نسبی بودن ،بازیابی اطلاعات ،داوری ربط

کلید واژه های ماشینی : مورد ربط نتایج بازیابی ،بازیابی اطلاعات مرتبطتر ،کاربر تأثیر بگذارد ،جست‌وجو ،ربط از دید کاربر ،قضاوت کاربر ،نظام‌های بازیابی ،ربط مورد بررسی ،نسبی بودن قضاوت ،مفهوم ربط ،سنجش ربط ،ذهنی ،نظام اطلاعاتی ،مفهوم نسبی بودن ،ربط ،میزان ربط نتایج بازیابی ،نسبی بودن ربط ،ربط در نظام‌های بازیابی ،ربط نتایج بازیابی ،مورد میزان ربط نتایج بازیابی ،ربط در نظام‌های ،نسبی بودن ،قضاوت ربط ،میزان ربط ،نتایج بازیابی ،نظام‌های بازیابی اطلاعات ،تحلیل عوامل ،قضاوت کاربر تأثیر ،ربط نتایج بازیابی نسبت ،بازیابی اطلاعات

قضاوت پیرامون میزان ربط نتایج بازیابی با نیاز اطلاعاتی یکی‌ از مهم‌ترین راهکارهای سنجش عملکرد در نظام‌های اطلاعاتی است. از آنجا که قضاوت فرایندی ذهنی و متأثر از عوامل گوناگون است، برای سنجش ربط ابتدا لازم است آنچه بر قضاوت کاربر تأثیر می‌گذارد و موجب تفاوت از یک فرد به فرد دیگر می‌شود شناسایی‌ شود.هدف مقالهء حاضر شناسایی،دسته‌بندی و تحلیل عوامل‌ گوناگونی است که موجب نسبی بودن قضاوت ربط می‌گردد.در این‌ مقاله،تلاش شده است تا عوامل مؤثر بر ربط از دید کاربر و دید نظام دسته‌بندی شود و متأثر هر نوع از عوامل بر نسبی بودن مفهوم‌ ربط مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.شناسایی و دسته‌بندی این‌ عوامل نه‌تنها موجب شناخت عمیق‌تر مسئلهء ربط می‌شود بلکه‌ به‌طور بالقوه می‌تواند در سنجش عمیق‌تر ربط و نیز تلاش برای‌ طراحی پایگاه‌های اطلاعاتی کارآمدتر و در نتیجه،بازیابی اطلاعات‌ مرتبطتر مورد توجه و استفاده متخصصان اطلاع‌رسانی و علوم‌ رایانه قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.