چکیده:
ربط اساسا دارای ماهیتی پویا،چندبعدی،و پیچیده است.پویا بودن ربط اشاره به آن دارد که استنباطهای به عمل آمده از ربط یک مدرک اطلاعاتی،در طو زمان،حتی توسط یک کاربر واحد،دستخوش تغییر میگردد.چندبعدی بودن ربط نیز بیانگر آن است که ربط میتواند توسط کاربران مختلف به گونههای متفاوت ارزیابی شود. مقالهء حاضر بر آن است تا مفهوم ربط را در حوزههای شناختشناسی،روانشناسی،ارتباطات،و اطلاعرسانی مورد بررسی قرار دهد؛و ویژگیهای عام آن را باز نمایاند.
خلاصه ماشینی:
"به اعتقاد ساراسویک(6991)،گرچه شولتز مفهوم ربط را در خارج از حوزهء علم اطلاعرسانی مورد بررسی قرار داده و بر افراد و روابط آنها در ابعاد مختلف جهان اجتماعی تأکید دارد،برداشت او از ربط و بهویژه بیان مقولههای انتخاب موضوع،درک، تفسیر،استنباط،و قصد یا انگیزه که موجب تمایز انواع یا جنبههای مختلف ربط میشود برای علم اطلاعرسانی مفید فایده بوده است.
مفهوم ربط در علم اطلاعرسانی معمولا توسط پرسشگر برای قضاوت دربارهء اینکه آیا پیام ارائه شده کمکی به رفع خواست اطلاعاتی میکند یا نه به کار میرود.
گرچه ربط یکی از مفاهیم اساسی علم اطلاعرسانی بوده و معیاری است که برای ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و کارایی کاوشهای انجام شده به کار میرود،هنوز اختلافات زیادی دربارهء تعریف،ماهیت،اصطلاحشناسی،و سنجش و معیارهای آن وجود دارد.
از نظر ویکری(1831)تعریف ربط در علم اطلاعرسانی مبتنی بر پیشفرضهایی است که متخصصین اطلاعرسانی براساس مطالعهء نیازهای اطلاعاتی جامعهای که در جستوجوی اطلاعات هستند میتواند: *ارزیابی کند که دانشهای مرتبط با نیازهای این افراد در چه پیامهایی وجود دارد (بدین ترتیب،مجموعهء این پیامها در اختیار جامعهء جستوجوگر قرار میگیرد و محتوای آنها در قالب نظام بازیابی مناسبی نمایش داده میشود).
بنا به تعبیر ساراسویک(6991)ربط اساسا یک مکانیسم نهادینه شده در درون و جزء لاینفک ادراکات ماست و با توجه به شهودی بودن دارای ویژگیهای زیر است: -مستلزم تعامل بوده و ارتباط فکری است؛ -پویاست؛ -با تناسب و سودمندی در پیوند است؛ -در قالب یک زمینه بروز میکند(مجموعه شرایط روانی و ادراکی فرد در موقعیت و زمان خاص باعث میشود که فرد به مؤلفههای ذهنی و محیطی توجه کند)."