Skip to main content
فهرست مقالات

شکاف دیجیتالی در جامعه جوانی

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 125 تا 138)

کلیدواژه ها :

اطلاعات ،ارتباطات ،شکاف دیجیتالی ،جامعهء اطلاعاتی ،توسعهء فن‌آوری

کلید واژه های ماشینی : شکاف دیجیتالی، اطلاعات، ارتباطات، رفع شکاف دیجیتالی، شکاف دیجیتالی در جامعه جوانی، کشورهای در حال توسعه، شکاف دیجیتالی اختلاف سطح، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه، اینترنت

شکاف دیجیتالی اختلاف سطح در دستیابی به امکانات سخت‌افزاری‌ و تجهیزات نرم‌افزاری در بهره‌وری از دانش و معرفت روزآمد در سطح ملی و بین المللی است.در این چارچوب،مسئلهء دسترسی به‌ لوازم ارتباطی و سنجش میعارهای آن،از مسائلی بوده که دیدگاه‌ جامعه‌شناسان را در عدالت اجتماعی حوزهء اطلاعات به خود معطوف‌ داشته،و راه‌های متنوعی در سنجش معیارهای دسترس‌پذیری به‌ اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است. در مقالهء حاضر،به عوامل و متغیرهای شکاف دیجیتالی توجه شده‌ که جهات متنوع آن مبتنی بر جمعیت روستایی،بیسوادی پایه،و گستردگی زبان‌های قومی در کشورهای در حال توسعه ارزیابی‌ گردیده،لیکن فواید کلی رفع شکاف دیجیتالی را مبتنی بر جهانی شدن‌ اقتصاد و نیاز به اطلاعات در سطح همگانی تشخیص می‌دهد در نهایت.راه مقابله با شکاف دیجیتالی را توجه به آموزش و فرهنگ‌سازی در سطح ملی و کوشش‌های مجامع بین المللی می‌داند.

خلاصه ماشینی:

"این مفهوم ضمن تأکید بر زمینه‌های نابرابری سخت‌افزاری به تبیین شکاف‌ دیجیتالی در عرصهء جهانی اشاره دارد درحالی‌که در تأکید برچارچوب خاص،آیا استفاده منظری از نابرابری تلقی شده یا به سطح آموزش ارتباط دارد؟در همینمقاله‌ آمده است‌"شکاف دیجیتال مورد بحث در جهان امروز،مظهر نابرابری دیرین امکانات‌ ارتباطی‌"در جهان است. طرح و ضرورت بررسی شکاف دیجیتالی با توجه به این پیش‌نگری توسط مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد در ژوئن 2002 میلادی تبیین شده که‌"احتمالا اقتصادها و ملت‌های‌ بسیاری از کشورهای در حال توسعه را باز هم بیشتر در حاشیه قرار خواهد داد"(فارین‌ پالیسی،3002). پرسش عمده از مبنای نظری این طرح خوش‌بینانه برای کشورهای در حال توسعه مبتنی بر این‌ چارچوب است که تا چه حد از نظر روانی دولتمردان این ممالک تن به چنین‌ خواسته‌هایی داده،و تا چه میزان عزم ملی شرایط داخلی را برای توسعهء فن‌آوری‌ ارتباطات و اطلاعات خواهد پذیرفت. یکی از مدیران موسسهء ورلدلینکس اهداف اساسی مؤسسه را در رویارویی‌ به منظرو پرکردن شکاف دیجیتالی به قرا رذیل برشمرده است:کمک به آموزش معلمان‌ و دانش‌آموزان کشورهای در حال توسعه برای استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات‌ به منظور بهبهود روش‌های آموزش و یادگیری برای دستیابی به هدف مذکور حل برخی‌ مسائل به قرار ذیل موردنظر واقع شده است: -مجهز کردن مدارس به اینترنت -تهیه و تدارک رایانه و نگهداری از آن -آموزش مربیان و تهیه موارد آموزش مناسب(ورلدلینکس،3002) گام‌های اولیه به منظور پرکردن شکاف دیجیتالی در سطح ملی و بین المللی مبتنی‌ بر خرید و نصب رایانه و اتصال به اینترنت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.