Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل اطلاع شناختی: روشی نو در پژوهش های کیفی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 5 تا 20)

کلیدواژه ها : روش تحقیق ،اطلاعات ،کتابداری و اطلاع‌رسانی ،تحلیل اطلاع شناختی ،پژوهش‌ کیفی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،وضعیت ،تحلیل اطلاع‌شناختی ،وضعیت هنجارین ،شی‌ء ،موانع ،مخاطبان ،ارزیابی ،شناخت ،روش ،تولید ،وضعیت هنجارین ارزیابی ،تحلیل اطلاع شناختی ،به‌کارگیری روش تحلیل اطلاع شناختی ،جامعهء اطلاعاتی ،زمان ،مقاله ،روش تحلیل اطلاع‌شناختی ،وضعیت واقعی ،اثر ،زمینهء به‌کارگیری روش تحلیل ،ساختار ،اکوسیستم اطلاعاتی ،روش تحلیل اطلاع شناختی مجموعه ،اطلاعات در جامعهء اطلاعاتی ،استناد ،محیط ،علمی ،اطلاعات " ،مقالهء علمی

روش تحلیل اطلاع شناختی مجموعه عملیاتی است که تلاش دارد وضعیت کلی فضای یک شی‌ء یا پدیده را مشخص سازد و وضعیت‌ واقعی آن را در قیاس با وضعیت هنجارین ارزیابی کند.در این روش، مطالعهء شی‌ء و فضای آن،چشم‌انداز مطلوب،موانع نیل به مطلوب‌ها، و مانند آن مدنظر قرار می‌گیرد.هدف این روش کشف راه‌ها و رویه‌هایی است که نیل به وضعیت هنجارین را با موانع کمتر و در زمانی کوتاه‌تر تحقق بخشد.یادداشت حاضر کلیاتی را با استفاده از نمونه‌های شناخته شده در زمینهء به کارگیری روش تحلیل اطلاع‌ شناختی مورد اشاره قرار می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"تحلیل اطلاع‌شناختی‌ روشی نو در پژوهش‌های کیفی دکتر عباس حری چکیده روش تحلیل اطلاع شناختی مجموعه عملیاتی است که تلاش دارد وضعیت کلی فضای یک شی‌ء یا پدیده را مشخص سازد و وضعیت‌ واقعی آن را در قیاس با وضعیت هنجارین ارزیابی کند. کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ تحلیل اطلاع‌شناختی:روشی نو در پژوهش‌های کیفی دکتر عباس حری‌1 مقدمه تحلیل اطلاع‌شناختی مبتنی براین پذیره است که کلیهء مراودات و دادوستدهای‌ مربوط به امور مختلف فنی،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،و جز آن در عصر اطلاعات‌ و در جامعهء جهانی امروز متکی بر"اطلاعات‌"است؛بنابراین،تحلیل‌هایی که در این‌ زمان و فضا صورت می‌گیرد منطقا باید مبتنی بر شاخص اطلاعات باشد و برهمین مبنا نیز ارزیابی گردد. جایگاه ویژهء هر مقاله در شبکهء تولیدات مشابه را می‌توان با معیارهای مختلفی‌ سنجید،اما از میان این معیارها،سه مورد دارای برجستگی بیشتری است که می‌توان از آنها به ارکان سه‌گانه تعبیر کرد:یکی اینکه مقاله با آثار پیشین چگونه ارتباط یافته است، دوم اینکه به چه نتایجی در خور اعتنا رسیده است،و سوم اینکه چه مخاطبانی را هدف‌ قرار داده است. هر استناد ممکن است اثری را به شهادت بگیرد،از طریق آن به نظریات خود مهر تأیید بزند،اثری‌ را مورد نقد قرار دهد،یا جایگاه اثر تولید شده را در شبکهء ارتباطات علمی و سایر آثاری‌ که دغدغه‌ای مشابه دارند استوار سازد. به طور مثال،هرگاه‌ نویسنده‌ای برآن باشد که مقاله‌اش در یکی از مجلات‌ ISI چاپ شود،باید نه تنها سیاست‌ها و اولویت‌های آن مجلات را بشناسد،بلکه می‌بایست نمونه‌هایی از مقالات چاپ شده در آن‌ نوع مجلات را نیز(به عنوان نقاط مرجع)به دقت مورد بررسی قرار دهد تا بتواند اثر تولید شده‌ خود را با آنها بسنجد،موانع را به درستی شناسایی کند،و درصدد رفع آنها برآید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.