Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل گزارش های وب روشی نوین برای ارزیابی عملکرد وب سایت ها: مطالعه موردی: وب سایت مرکز اطلاعات ومدارک علمی ایران

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 87 تا 116)

کلیدواژه ها :

وب‌سنجی ،تحلیل گزارش وب ،مرکز اطلاعات و مدارک علمی‌ ایران ،مطالعهء موردی

کلید واژه های ماشینی : وب، پایگاه اطلاعاتی، وب‌سایت، مرکز اطلاعات و مدارک علمی، وب‌سایت مرکز اطلاعات و مدارک، تعداد کل بازدیدکنندگان پایگاه دیبیس، سایت مرکز اطلاعات و مدارک، پایگاه اطلاعاتی دیتابیس بیشترین، پایگاه اطلاعاتی دیبیس بیشترین، پایگاه اطلاعاتی دیتابیس

در این تحقیق ابتدا سعی شده است تا کاربرد روش تحلیل گزارش‌های‌ وب برای ارزیابی وب سایت‌ها و عملکرد آنها و نیز رفتار کاربران در حین گزارش‌گیری در وب‌سایت معرفی شود.سپس وب‌سیت مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران در بازهء زمانی 12 اسفند سال 1382 تا آبان 1383(برای بخش وب‌سایت)،از اول شهریور 82 تا اول اردیبهشت‌ 83(برای بخش دیتابیس)و از اول بهمن 82 تا اول مرداد 83(برای‌ بخش دیبیس)،مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.یافته‌ها نشان‌ می‌دهد که روز سه‌شنبه پراستفاده‌ترین روز هفته بوده است.پایگاه‌ اطلاعاتی دیتابیس بیشترین میزان موردها و زمان صرف شده را به‌ خود اختصاص داده است.پایگاه اطلاعاتی دیبیس بیشترین صفحات‌ بازدیدی شده را دارا بوده است.متوسط بارگذاری توسط هر بازدیدکنندهء بخش وب‌سایت روندی نزولی،حال آنکه تعداد کل‌ پرونده‌های بارگذاری شدهء این بخش سیری صعودی داشته است. تعداد کل بارگذاری‌های غیرکامل روندی ثابت و بارگذاری‌های ناموفق‌ روندی نزولی را طی کرده است.زمانی را که هر کاربر برای دیبیس‌ صرف می‌کند روندی صعودی،در بخش دیتابیس روندی نزولی،و در بخش وب‌سایت(بدون ملاحظهء پایگاه اطلاعاتی)روندی نسبتا نزولی داشته است.تعداد کل بازدیدکنندگان پایگاه دیبیس روندی‌ نزولی و پایگاه دیتابیس و بخش وب‌سایت روندی صعودی را طی‌ کرده است.

خلاصه ماشینی:

"آمار توصیفی مربوط به هرکدام از بخش‌های وب‌سایت (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته‌های جدول 2 نشان می‌دهد که:الف)اکثر کاربران از رایانه‌های مشترک برای‌ استفاده از سایت استفاده می‌کنند(از مکان‌های عمومی که دسترسی به اینترنت دارند مانند سایت‌های رایانهء دانشگاه‌ها)؛ب)بازدیدکنندگانی که برای نخستین بار از سایت‌ بازدید می‌کنند دچار بیشترین اشتباهات از جمله بارگذراری‌های ناقص می‌شوند؛ج) کاربران با مشاهده و بارگذاری بیشتر صفحات و پرونده‌ها بیشتر به این سایت علاقه‌مند می‌شوند به طوری که آدرس را نشان‌گذاری‌1می‌کنند؛د)کاربرانی که بیش از یک‌بار از سایت بازدید کرده‌اند بارگذاری بیشتری در سایت انجام می‌دهند که این به معنای افزایش‌ تجربه و علاقه‌مندی آنان به سایت می‌باشد؛چون بارگذاری یکی از نشانه‌های علاقه‌مندی‌ شخص به مطالب یا پردندهء خاص است؛5)کاربرانی که از طریق رایانهء مشترک از سایت‌ اطالعاتی دیتابیس داشته‌اند،در صورتی که این امر در مورد پایگاه اطلاعاتی دیبیس‌ صادق نیست؛و و)میان افزایش میزان کاربران پایگاه اطلاعاتی دیتابیس و دیبیس رابطهء متقابلی وجود دارد و با افزایش میزان کاربران در یکی،کاربران سایت دیگر نیز افزایش‌ می‌یابد و این به معنی ارتباط و پیوندهای ارجاعی میان دو پایگاه است. Penniman در نمودار 9 مشهود است که زمان صرف شده در بخش دیتابیس نیز روند نسبتا نزولی ضعیفی را طی کرده که می‌تواند نشان‌دهندهء افزایش تجربهء کاربر و کارآمدتر شدن نظام اطلاعاتی سایت به عنوان مجرای ارتباطی باشد؛ و از آنجا که این پایگاه حاوی متن کامل منابع است این کاهش نسبی زمان‌ می‌تواند به معنی دسترسی سریع‌تر کاربر به اطلاعات درخواستی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.