Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه ها و تلاش برای بقا: آیا مدیریت دانش گزینه صحیح است؟

نویسنده: ؛ ؛

کلیدواژه ها : مدیریت دانش ،کتابخانه ،کتابداری

کلید واژه های ماشینی : مدیریت دانش ،مدیریت دانش در کتابخانه‌ها ،اشتراک دانش ،دانش نهان ،گردآوری دانش نهان ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،مدیریت کتابخانه‌ها ،کتابداران مرجع ،اطلاعات در مدیریت دانش ،حرفه کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،متون کتاب‌داری ،دست‌رسی به دانش ،فن‌آوری اطلاعات ،متون مدیریت دانش ،کتاب‌دار مرجع ،حرفه کتاب‌داری ،کتابخانه‌ها و کتابداران ،گردآوری دانش ،کارکنان کتابخانه ،کتابخانه‌های دانشگاه ،اصول مدیریت دانش ،آشنایی با کتابخانه ،دانش عیان و نهان ،کتابخانه‌های دانشگاهی ،ثبت دانش نهان ،اهداف سازمان ،مدیریت اطلاعات ،تأکید مدیریت دانش ،حرفهء کتاب‌داری ،اجرای مدیریت دانش

حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی سه دهه اخیر دستخوش تغییرات‌ پیاپی و بنیادین برخاسته از تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی بوده است.مدیریت دانش نیز که خود زاییده همین تحولات‌ است به دلیل شباهت‌هایی که با حرفه کتابداری دارد،آن را تحت‌ تأثیر خود قرار داده و بحث‌هایی را در تبیین نقش و جایگاه‌ کتابخانه‌ها و کتابداران در مدیریت دانش برانگیخته است.متون‌ کتابداری واکنشی مثبت به مدیریت دانش نشان داده و آن را زمینه‌ای برای بسط حرفه و ارتقای جایگاه کتابداران و اطلاع‌رسانان‌ دانسته‌اند.شواهد حاکی از آن است که به کارگیری اصول مدیریت‌ دانش در کتابخانه‌ها قابلیت‌های کتابخانه را افزایش داده و افق‌ جدیدی برای مدیریت کتابخانه‌ها ایجاد می‌نماید.این مقاله مروری‌ دارد بر متونی که به مدیریت دانش در کتابخانه‌ها پرداخته‌اند و به‌ برخی مؤلفه‌های مدیریت دانش در کتابخانه‌ها تاکنون مورد غفلت‌ قرار گرفته‌اند می‌پردازد.از آن جمله‌اند:کل‌نگری و حرکت در راستای‌ اهداف سازمان.توجه به منابع انسانی و گردآوری دانش نهان. اشتراک دانش و...

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.