چکیده:
کتابداری و اطلاع رسانی مدرن،همچون هر رشتهء علمی دیگر،دارای مبادی معرفت شناختی خاصی است.خود آگاهی نسبت به این مبادی به معنای پی بردن به تاریخ مندی و عدم جهان شمولی و اطلاق کتابداری و اطلاع رسانی مدرن است.تبار شناسی رهیافتی است که با اصالت دادن به گسستهای تاریخی،به جای پیوسته دیدن تاریخ،به تاریخ نگاری زمان حال پدیدارهای تاریخی میپردازد و رابطهء دانش/قدرت را در آنها وا میکاود.با اتخاذ رهیافت تبار شناسی در بررسی مبادی معرفت شناختی کتابداری و اطلاع رسانی،مشخص میشود که این حوزهء علمی مدرن،ریشه در درک دکارتی از عالم و آدم دارد.خود آگاهی نسبت به این امر،تمهیدی بر گذشت از وضع موجود و گشایش افقهای تازه در این رشته خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"خود آگاهی نسبت به این مبادی به معنای پی بردن به تاریخ مندی و عدم جهان شمولی و اطلاق کتابداری و اطلاع رسانی مدرن است.
با اتخاذ رهیافت تبار شناسی در بررسی مبادی معرفت شناختی کتابداری و اطلاع رسانی،مشخص میشود که این حوزهء علمی مدرن،ریشه در درک دکارتی از عالم و آدم دارد.
ردفورد9(8991،ص 2)در این باره میگوید:«حوزهء کتابداری و اطلاع رسانی، آشکارا و نهان،الگویی از معرفت را به عنوان مبنای توصیف ماهیت کتابخانه پذیرفته است که توسط علوم اجتماعی تحصل انگار بالیده است».
نکتهء مهم در مباحث ردفورد آن است که او نفوذ تلقی تحصل انگارانه از معرفت و معنا در کتابداری و اطلاع رسانی را محدود به حوزهء روش شناسی01نمیداند،بلکه از نظر او،از آنجا که افتراقی بین نظر و عمل نیست،کاربستهای فنی کتابداری و اطلاع رسانی از قبیل نیاز سنجی،رده بندی،نمایه سازی و اشاعهء اطلاعات نیز ریشه در تحصل انگاری -------------- (1)- Rafael Capurro (2)- Hermeneutical Phenomenology زند آگاهی معادلی است که مرحوم فردید در ترجمهء هرمنوتیک به کار میبرد.
او در ابتدای مقاله واگویهای [ نقل قول]از مایکل هریس4میآورد:«این معرفت شناسی اثبات گرایانه [تحصل انگارانه]در حال حاضر بر اندیشهء جدی ترین پژوهشگران کتابداری(و احتمالا همهء آنها که خود را اطلاع رسان مینامند)تسلط یافته است.
این همان چیزی است که در علوم طبیعی روی میدهد و جای بحث دارد که آیا میتوان آن را در علوم اجتماعی و انسانی نیز به کار برد؟پاسخ تحصل انگاران مثبت است.
پیش فرض پارادایم تحصل انگار این است که دانشمند،سوژهای است که باید به ابژهای که در جهان خارج وجود عینی دارد علم یابد."