Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی معیارهای انتخاب دانش آموزان از دیدگاه سیبرنتیک تکاملی

نویسنده: ؛ ؛

کلیدواژه ها : سیبرنتیک ،معیارهای عینی ،معیارهای چند فاعلی ،انتخاب دانش ،معیارهای ذهنی ،معرفت شناسی تکاملی

کلید واژه های ماشینی : سیبرنتیک ،سیبرنتیک تکاملی ،معیارهای انتخاب ،معیارهای انتخاب دانش ،دیدگاه سیبرنتیک تکاملی ،تکاملی ،کمپل ،فلسفهء سیبرنتیک تکاملی ،لیخن ،انتخاب دانش ،دیدگاه سیبرنتیک ،عینی ،معیارهای عینی ،واقعی ،ذهنی ،دانش علمی ،معیارهای ذهنی ،جامعه به معیارهای انتخاب ،پذیرش دانش ،واقعیتی عینی ،نظام شناختی ،معیارهای انتخاب ذهنی ،نظریه‌های اولیه دانش ،نسبی بودن دانش ،منفعت فردی ،نظریهء دانش ،نظریه‌های متأخر ،بقای نظام ،واقعی بودن ،احتمال بقایش

یکی از مهم‌ترین مباحث در فلسفهء سیبرنتیک تکاملی،اپیستمولوژی‌ (معرفت شناسی)یا نظریهء دانش است.نظریه‌های اولیه دانش در جست و جوی معیارهای ثابت برای تشخیص واقعیت از امور غیر واقعی بودند،اما نظریه‌های متأخر بر نسبی بودن دانش تأکید دارد.از دیدگاه سیبرنتیک،پذیرش دانش در یک جامعه به معیارهای‌ انتخاب تقریبا مستقل بستگی دارد.این معیارها به سه دسته تقسیم‌ می‌گردند:الف)معیارهای عینی(تغییر ناپذیری،منحصر به فرد بودن، قابلیت مهار)،ب)معیارهای ذهنی(منفعت فردی،سادگی،وابستگی‌ یا ارتباط،تازگی)ج)معیارهای چند فاعلی(میزان تبلیغ،قابلیت بیان، رسمیت،سودمندی جمعی،همنوایی،توانایی متخصصان).این‌ معیارها موجب بروز تفاوت میان دانش علمی و دیگر انواع دانش‌ می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.