Skip to main content
فهرست مقالات

شهید مطهری و دیدگاه های تربیتی قرآن

نویسنده:

ISC (44 صفحه - از 74 تا 117)

کلید واژه های ماشینی : تربیت ،قرآن ،انسان ،خدا ،تعلیم و تربیت ،اخلاق ،عقل ،خداوند ،استاد ،تکامل ،حس ،تربیت انسان ،ایمان ،روح ،فلسفه ،همو ،عبادت ،تربیت در اسلام ،رشد ،شهید مطهری ،علم ،فلسفه آموزش و پرورش ،اجتماعی ،مطهری و دیدگاه‌های تربیتی ،آثار ،دیدگاه‌های تربیتی قرآن ،فلسفه تربیت ،فلسفه تعلیم و تربیت ،عوامل ،مطالعه

خلاصه ماشینی:

"100 انسان در هر مرحله ای از مراحل رشد و تعالی باشد از مطالعه هستی بی نیاز نیست، قرآن می فرماید: کسانی که دارای ایمان مطلق ـ که مثل ایمان از پشت پرده است ـ هستند، علائم و نشانه هایی برای آنها در آسمان ها و زمین هست، (إن فی خلق السموات و الأرض لآیات لقوم یوقنون) جاثیه/3 آنها که به مرتبه یقین رسیده اند، یعنی پرده از جلو چشم شان برداشته شده است و به مرحله شهود یا مثل شهود دست یافته اند، نشانه توحید مورد نیازشان برای آنها وجود دارد؛ درآفرینش آدمیان و انواع حیوانات پراکنده در زمین (و فی خلقکم و ما یبث من دابة آیات لقوم یوقنون) جاثیه/4 آمد شب و روز، بارانی که به امر الهی از آسمان می بارد و زمین مرده را زنده می سازد و وزش بادها 101 (و اختلاف اللیل و النهار و ما انزل الله من السماء من رزق فأحیا به الأرض بعد موتها و تصریف الریاح آیات لقوم یعقلون) جاثیه/5 آنها که اقلا عقل شان را حفظ نموده اند، به مطالعه آیات الهی روی آورند، در رفت و گاهی انسان خود را به عنوان یک موضوع علمی موضوع تفکر قرار می دهد و این جزء تفکر درباره آفرینش است، وگاهی به قصد چیرگی بر سرنوشت و جلوگیری از اسارت در دام محیط به تفکر اخلاقی دست می زند و این چیزی است شبیه (محاسبة النفس)، یعنی انسان در شبانه روز فرصتی برای خودش قرار دهد و به خود فرو رفته کارهای گذشته، تصمیم های جدید، رفقا و همنشین ها و مواد مطالعاتی و خلاصه درباره اوضاع و تصمیمات خود و تأثیر تربیتی آنها فکر کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.