چکیده:
و تولید کالای باکیفیت،پایبندی به اصول تعاونی و تسهیل شرایط پیوستن مردم به نهضتهای تعاونی در الویت قرار دارند. اعتلای تعاونیها در گرو تقویت بنیان شرکتهای تعاونی و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه تعاونیها و فرهنگ وابسته به آن و بهدنبال آن شناسایی راهکارهای مؤثر برای اشاعه فرهنگ تعاون و تغییر نگرشهای مردم خواهد بود.این تحقیق نیز با هدف تقویت فرهنگ تعاون،تحلیل نگرش مردم در مورد تعاونیها و مشارکت مردم برای ایجاد شرکتهای تعاونی در سطح استان آذربایجان شرقی به صورت پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری تحقیق حاضر را شرکتهای تعاونی،اتحادیهها و ساکنان شهرستانهای استان آذربایجان شرقی دربرمیگیرد. ابزار اندازهگیری،پرسشنامه بوده و اطلاعات لازم به روش نمونهگیری طبقهبندی شده تصادفی و سیستماتیک از 442 نفر گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که 65 درصد جمعیت استان تمایل به تشکیل شرکتهای تعاونی دارند و راهکارهایی مانند حمایتهای مالی از تعاونیها در بدو تأسیس،تقویت تواناییهای علمی و آموزشی کادر نیروی انسانی تعاون،عملکرد مناسب و مطلوب تعاونیها،ارائه خدمات مطلوب
Development of cooperatives requires strengthening of the foundations of cooperative companies، providing the grounds for development of cooperatives and cooperation morals، identifying the effective ways of propagation of cooperation culture and bringing a change to the existing attitudes of the public. This study was carried out in surveying method with the aim of improvement of cooperation morals، making an analysis of public attitude، and their participation for the establishment of cooperatives in eastern Azarbaijan province. Statistical population of this study consisted of cooperatives، union، and residents of the towns in the Eastern Azarbajian province. Measurement means was questionnaire and the information needed was obtained in stratified accompanied by simple and systematic random sampling methods from among 442 persons.
The results show that 65% of the population of the province has intention for establishment of cooperatives. They suggest some top priority solutions such as financial support to cooperatives early in their establishment، improvement of scientific capabilities of manpower of cooperatives، optimal performance of the cooperatives، provision of optimal service and production of high quality products، commitment to cooperation principles، and facilitation of the process for joining the cooperatives.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق نیز با هدف تقویت فرهنگ تعاون،تحلیل نگرش مردم در مورد تعاونیها و مشارکت مردم برای ایجاد شرکتهای تعاونی در سطح استان آذربایجان شرقی به صورت پیمایشی انجام شده است.
تقویت شرکتهای تعاونی در مورد این موضوع اساسی،گزینههای متعددی مدنظر بوده است که مهمترین آنها عبارتند از:تقویت تواناییهای علمی و آموزشی کادر نیروی انسانی تعاون،تسهیل شرایط پیوستنم مردم به نهضت تعاونی،تدوین راهبردهای مناسب برای ایجاد روحیه رقابت سازنده بین تعاونیها،ارائه خدمات مطلوب و تولید کالای باکیفیت،ایجاد جذابیت در تعاونیها،استفاده مناسب و مستمر از رسانههای گروهی،عملکرد مناسب و مطلوب تعاونیها،معرفی واحدهای نمونه تعاونیها،گسترش تعاونیهای مشاورهای و تبلیغاتی،جلوگیری از استفاده ابزاری از تعاون، حمایت مالی از تعاونیها مشاورهای و تبلیغاتی،جلوگیری از استفاده ابزاری از تعاون، حمایت مالی از تعاونیها در بدو تأسیس،برپایی نگرش مقامات و مردم به تعاونیها،ایجاد اتحادیههای تعاونی در زمینههای مختلف،برپایی نمایشگاههایی در زمینه دستاوردهای تعاونیها،اجرای اصل 44 قانون اساسی،پایبندی به اصول تعاونیها،تدوین ماده درسی تعاون و همکاری با مدارس و دانشگاهها.
نتایج آزمون معنیداری پیرسون متغیرهای میزان شناخت از تعاونیها و مشارکت در ایجاد تعاونی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دومین مؤلفهای که ارتباط آن با راهکارهای تقویت فرهنگ تعاون براساس آزمون پیرسون تأیید شد،نگرشهای مردم به تعاون است.
نتایج آزمون معنیداری پیرسون متغیرهای نگرشهای مردم به تعاونیها و راهکارهای تقویت فرهنگ تعاونی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل همبستگی پیرسون دو متغیر موانع موجود در تعاونیها و راهکاری تقویت فرهنگ تعاونی نشان میدهد که همبستگی معنیداری بین این دو وجود دارد.