چکیده:
دارند و تعاونیهای دارای ساختارهای تجاری چندگانه که در آنها سهامداری را همانند بنگاه سرمایهگذار-محور مینگرند و ارزش افزونی1و بازاریابی مصرف را برعهده دارند،صدق میکند.بسیاری از صاحبنظران کلیه این ساختارهای جایگزین را در یک گروه قرار میدهند و آنها را با این استدلال که میکوشند تا بر محدودیتهای تعاونیهای سنتی غلبه کنند،"تعاونیهای نسل جدید"مینامند،هرچند آنها آنقدر با یکدیگر تفاوت دارند که تجزیه و تحلیل جداگانه را میطلبند.
To understand the concept of ‘new generation’ co-operatives it is useful to look first at ‘traditional’ co-operatives. This is because the new generation co-operatives have developed in response to perceived limitations associated with traditional co-operatives. The concept of a new generation co-operative can be somewhat elusive if not seen as a response to the limitations of traditional co-operatives. It is an evolving concept، and what might have been regarded as ‘new’ some ten years ago may now be seen as ‘old’.
In this paper a distinction is made between new generation co-operatives and hybrid cooperatives. A distinction is also made between hybrid co-operatives which have members and investors within the one business entity (the co-operative)، and multiple business structures where a co-operative holds a shareholding in an investor-oriented-firm (IOF) that undertakes value adding and consumer marketing. Some commentators group all of these alternative structures together as ‘new generation co-operatives’ on the basis that they are all attempts at overcoming limitations of traditional co-operatives. However، although they are sufficiently different to require separate analysis.
خلاصه ماشینی:
حق تحویل شیر در بین اعضای شرکت قابل معامله میباشد(اعم از خرید یا اجاره)و میتواند به دامپروران غیر عضو تاتوا نیز که در حوزه فعالیت شرکت تعاونی قرار دارند،فروخته شود.
راونزداون نمونهای از یک شرکت تعاونی است که توانسته بهسرعت رشد نموده و تعادل بسیار خوبی بین هزینهها و درآمدهایش از طریق درآمدهای تقسیم نشده،برقرار نماید و از این طریق،مبالغ خوبی بر سرمایه اعضا بیفزاید؛بااینحال، درصدد تولید کود شیمیایی با قیمت پایین با توجه به میزان تورم(تعدیل براساس تورم)بوده است.
4. مهمترین بحث در مورد تعاونیهای مختلط این است که سود به دست آمده چگونه باید بین اعضا و سرمایهگذاران تقسیم شود.
سرمایهگذاری مشترک و سهامداران شرکت تعاونی در بنگاههای سرمایه محور 2 این ساختار با ساختارهای مختلط نظیر ساتارا-که دارای یک هویت تجاری با دو نوع عضو(عادی و سرمایهگذار)است-تفاوت دارد.
Joint ventures and co-operative shardholding in investor-oriented companies موضوع کلیدی این است که با این ترتیبات ساختاری،آیا قیمتگذاری شفاف که بر اساس آن یک محصول تولیدی بتواند از تعاونی به یک شرکت بازاریابی/ارزش افزوده انتقال یابد،وجود دارد؟ اگر اعضای فونترا مایل به تأمین سرمایهگذاری موردنیاز از محل وجوه سرمایه خود نباشند،چنین ساختاری تقریبا میتواند برای صنایع لبنی نیوزلند مناسب باشد(که تحت حمایت یارانهای فونترا برای کالاهای مصرفی میباشد).
آنها همچنین پتانسیل لازم (با توجه به ساختار تعاونی یا بنگاه سرمایهمحور،شیوه تقسیم سود بین اعضا و موضوعاتی مانند کنترل محصول و چگونگی ارزشگذاری سهام)برای حل مشکلات اقتصادی ناشی از "سرجع درآمدی"3را نیز دارند؛اگرچه این امر که قیمت شفاف بازار میتواند مبنایی برای قیمت مبادله کالا بین تعاونی و بنگاه اقتصادی سرمایهمحور باشد،اهمیت بسیاری دارد.