چکیده:
ت.در این الگو رفتار تبعی-سازمانی به طور مستقیم با رفتار اخلاقی،ارزشهای اخلاقی همکارانه،تعهد عاطفی و عدالت رویهای دارای پیوند است.بیشترین اثر مستقیم در این الگو به ترتیب به رفتار اخلاقی و ارزشهای اخلاقی همکارانه اختصاص(اثرات غیر استاندارد به ترتیب 0/364 و 0/342)داشت.رفتار اخلاقی نیز بیشترین اثر مستقیم(برابر با 0/233-)را از عدالت رویهای و سپس از ارزشهای اخلاقی همکارانه(0/222)میپذیرفت.سرانجام تعهد عاطفی(برابر با 0/653)و عدالت رویهای نیز بیشترین اثر را از ارزشهای اخلاقی همکارانه(برابری با 0/299)میپذیرفتند.
خلاصه ماشینی:
از این نظر نیز در الگوی مفهومی ارائه شده در نمودار شماره 1، رفتار تبعی-سازمانی با دو سازه تعهد عاطفی و رفتارهای اخلاقی مرتبط شده است.
در پژوهش حاضر نیز با در پیش گرفتن این دیدگاه که رفتار اخلاقی و ارزشهای انسانی در قالب رفتار تبعی-سازمانی را میتوان در چارچوب هنجارهای موجود در هر سازمان مورد سنجش قرار داد،تلاش شده است تا الگوی اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهایی مانند عدالت ادراک شده(در دو حوزه توزیعی رویهای)،ارزشهای اخلاقی همکارانه(که در واقع توجه مدیران و سرپرستان به رعایت ارزشهای اخلاقی در سازمان متبوع خود است)و تعهد عاطفی(مبتنی بر دلبستگی هیجانی به سازمان)بر رفتارهای اخلاقی و در پی آن رفتارهای تبعی سازمانی(به عنوان پیامد اصلی)میان معلمان مورد بررسی قرار گیرد.
در الگوی اولیه رابطهء مستقیمی میان عدالت رویهای ادراک شده و ارزشهای اخلاقی همکارانه با این رفتارها مطرح نشده بود(نمودار شماره 1 را نگاه کنید)،اما در بازنگری الگوی اولیه(نمودار شماره 2)میان عدالت رویهای و ارزشهای اخلاقی همکارانه با رفتارهای تبعی سازمانی دو پیوند مستقیم مطرح شد(با وجود اینکه این دو متغیر تأثیراتی غیر مستقیم بر رفتار تبعی سازمانی از طریق رفتار اخلاقی و تعهد عاطفی نیز اعمال مینمودند)،این امر با پژوهشهای محققانی چون بیکر و همکارانش(6002)همسویی نسبی نشان میدهد،زیرا کماکان مطابق یافتههای محققان مذکور رفتار اخلاقی دارای رابطهء مستقیم با رفتار تبعی سازمانی است و در پژوهش حاضر نیز از میان چهار متغیر(عدالت رویهای ادراک شده، ارزشهای اخلاقی همکارانه،تعهد عاطفی و رفتار اخلاقی)،رفتار اخلاقی و سپس تعهد عاطفی دارای بیشترین تأثیر مستقیم بر رفتار تبعی سازمانی بودند.