چکیده:
فعالیت بدنی منظم در تمامی دوران زندگی،به ویژه کودکی و نوجوانی حائز اهمیت است و اثرات مفید آن بر رشد جسمانی،فکری و روانی کودکان و نوجوانان را نباید نادیده گرفت.هدف از انجام دادن پژوهش حاضر،تعیین تأثیر شرکت در کلاسهای ورزشی فصل تابستان بر ویژگیهای شخصیتی کمالگرایی و خودکارآمدی دانشآموزان نوجوان و ارتباط این ویژگیها با رشد اجتماعی بود.بدین منظور،سه پایگاه از میان پایگاههای شهر تهران انتخاب شد و 69 تن از دانشآموزان این پایگاهها(با دامنه سنی 1/5+31/1 سال)که در کلاسهای تابستانی(بسکتبال،فوتبال،تنیس خاکی و ایروبیک)شرکت کردند،به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.42 نفر از دانشآموزان این پایگاهها نیز که فقط در فعالیتهای علمی مشارکت داشتند،به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.بعد از کلاسهای تابستانی از طریق پرسشنامههای خودکارآمدی شرر،کمالگرایی فلت و رشد اجتماعی پاتریک،خودکارآمدی،کمالگرایی و رشد اجتماعی دانشآموزان مورد ارزیابی قرار گرفت. طول دوره تمرین ده هفته و تعداد جلسات تمرینی و عملی سه نوبت در هفته و هر نوبت به مدت چهار ساعت بود.برای تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش،از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی t مستقل،ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره همزمان استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام دادن پژوهش حاضر،تعیین تأثیر شرکت در کلاسهای ورزشی فصل تابستان بر ویژگیهای شخصیتی کمالگرایی و خودکارآمدی دانشآموزان نوجوان و ارتباط این ویژگیها با رشد اجتماعی بود.
بنابراین هدف اول این پژوهش تأثیر شرکت در فعالیتهای ورزشی بر کمالگرایی و خودکارآمدی و ارتباط آن با رشد اجتماعی است.
خلاصه نتایج آزمون t مستقل و آمار توصیفی نشان داد که دانشآموزان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی در ویژگیهای خودکارآمدی و کمالگرایی به طور معنادار برتر از دانشآموزان شرکتکننده در کلاسهای علمی آموزشی بودند،اما میان عملکرد این دو گروه در سازه شخصیتی رشد اجتماعی تفاوت معناداری مشاهده نشد P<0.
خلاصه مدل رگرسیون،تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون رشد اجتماعی در گروه کنترل بر متغیرهای خودکارآمدی و کمالگرایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی خودکارآمدی و کمالگرایی دختران و پسران نوجوان شرکتکننده در کلاسهای ورزشی فصل تابستان و ارتباط این ویژگیها با رشد اجتماعی اجرا شد.
پیشنهادها با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش که حاکی از تأیید اهمیت نقش تربیت بدنی و مشارکت ورزشی در رشد ارتباطات اجتماعی،توسعه ویژگیهای شخصیتی مانند خودکارآمدی و کمالگرایی طی کلاسهای ورزشی فصل تابستان بود و همچنین کاهش تحرک در کودکان و نوجوانان پیشنهاد میشود که آموزش و پرورش با برنامهریزی به منظور برگزاری کلاسها و مسابقات ورزشی،تدارک فعالیتهای گروهی ورزشی و تشکیل پایگاهها و انجمنهای ورزشی در مدارس و فراهم کردن اماکن ورزشی سرپوشیده و روباز زمینه توسعه ویژگیهای خودکارآمدی،کمالگرایی،و رشد اجتماعی و حفظ سلامت جسمانی دانشآموزان را فراهم سازد.