Skip to main content
فهرست مقالات

یررسی نقش دولت در تأمین منابع مالی آموزش و پرورش ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 31 تا 58)

کلیدواژه ها : اقتصاد سیاسی ،نظریه انتخاب عمومی ،تأمین مالی آموزش و پرورش ،افزونه ناشی از فروش‌ نفت ،دولت‌افزونه‌ای

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،دولت ،اقتصاد ،تأمین منابع مالی آموزش ،منابع مالی آموزش و پرورش ،سیاسی ،بودجه ،نفت ،ایران ،درآمد ،آموزش و پرورش ایران ،دولت‌افزونه‌ای ،تولید ،تأمین مالی آموزش و پرورش ،سهم ،افزونه‌جویی ،نظریه انتخاب عمومی ،تحلیل بحران تأمین مالی آموزش ،اقتصاد سیاسی ،توسعه ،درآمد نفت ،اساس نظریه اقتصاد سیاسی دولت ،اقتصاد آموزش و پرورش ،اختصاص ،افزونه ناشی از نفت ،نقش دولت در تأمین منابع ،منابع ،پرورش به افزونه ناشی ،دولت افزونه‌جوی نفتی منبع ،تصمیم‌گیری

در ایران میزان منابع مالی اختصاص داده شده از سوی دولت به آموزش و پرورش در مقایسه با دیگر کشورها کمتر است.میزان سهم افزونه در ترکیب درآمدهای دولت، ارتباط بخش تولید افزونه با دیگر بخشهای اقتصادی و سهم ناچیز آن در ایجاد اشتغال و نیز اختیار دولت در هزینه‌کرد درآمدهای افزونه‌ای،نشان می‌دهد که‌ می‌توان برای تحلیل بحران تأمین مالی آموزش و پرورش در ایران از نظریه‌های‌ انتخاب عمومی،اقتصاد سیاسی و دولت‌افزونه‌ای استفاده کرد.در این مقاله با بهره‌گیری از نظریه‌های مذکور دلیل اصلی تأمین مالی ناکافی آموزش و پرورش به افزونه‌ ناشی از نفت و چگونگی بهره‌برداری از آن نسبت داده می‌شود.اعمال نفوذ گروههای‌ قدرتمند در سوق دادن منابع به سوی برنامه‌ها و فعالیتهایی که منافع اجتماعی روشنی‌ ندارند و در راستای توسعه کشور نیستند از یک سو و رفتار سوداگرانه برخی از کارگزاران‌ اجرایی از سوی دیگر،ترکیب مخارج دولت را متأثر می‌سازند و به دلیل نبود فرصتهای‌ قابل توجه افزونه‌جویی در آموزش و پرورش منابع اختصاص‌یافته به آن را کاهش‌ می‌دهند.

خلاصه ماشینی:

"میزان سهم افزونه در ترکیب درآمدهای دولت، ارتباط بخش تولید افزونه با دیگر بخشهای اقتصادی و سهم ناچیز آن در ایجاد اشتغال و نیز اختیار دولت در هزینه‌کرد درآمدهای افزونه‌ای،نشان می‌دهد که‌ می‌توان برای تحلیل بحران تأمین مالی آموزش و پرورش در ایران از نظریه‌های‌ انتخاب عمومی،اقتصاد سیاسی و دولت‌افزونه‌ای استفاده کرد. بنابراین سهم واقعی آموزش و پرورش ایران از بودجه دولت در طی دورهء هفت سالهء منتهی به‌ سال 1831 و در شرایطی که نسبت جمعیت دانش‌آموزی به دلیل ویژگی جوانی جمعیت بیش از بسیاری از کشورهای در حال توسعه است و هنوز موارد دیگری برای تعدیل ارقام بودجه باقی‌ مانده،در حدود 8 درصد بوده است. مقایسه سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی و سهم تعدیل‌شده آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:محاسبه نگارنده چارچوب نظری تحلیل رفتار دولت در تخصیص منابع در این قسمت مبانی نظری رویکرد برگزیده برای تحلیل چگونگی تعیین سهم آموزش و پرورش از اعتبارات دولتی معرفی می‌شود که بر اساس نظریه‌های انتخاب عمومی دولت‌افزونه‌ای‌ است. به باور گری بکر اندازه دولت بر اساس ترجیج گروههای سیاسی ذی نفوذ تعیین می‌شود که‌ برنامه‌هایی را تعریف و تلاش می‌کنند تا افکار عمومی جامعه را از طریق تبلیغات تحت تأثیر قرار دهند و وانمود کنند که برای برنامه‌های ایشان تقاضای آشکاری وجود دارد تا با استفاده از منابع‌ عمومی و سازوکار بودجه آن برنامه‌ها را پیاده کنند. اندازه سهم افزونه در ترکیب درآمدهای‌ دولت،ارتباط ضعیف بخش تولید افزونه با دیگر بخشها و سهم ناچیز آن در ایجاد اشتغال و نیز اختیار دولت در هزینه کرد درآمد افزونه،نشان از آن دارد که می‌توان برای تحلیل بحران تأمین مالی‌ آموزش و پرورش از نظریه‌های اقتصاد سیاسی و دولت‌افزونه‌ای استفاده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.