چکیده:
الهی است.این پژوهش از نظر موضوع،عقلی و نقلی و به لحاظ روش،تفسیری و تحلیلی و از نوع تحقیقات بنیادی است.مسئله پذیرش عمل خیر از غیر مسلمانان و نجات و رستگاری آنان هرچند در گذشته فقط بین متکلمان دینی مورد بحث و گفتگو واقع میشد،ولی در روزگار ما به دلیل رشد فناوری اطلاعات و ارتباط آسانتر پیروان ادیان،به میان محافل عامه پا گذاشته و به صورت اشکالی در مسئلهء عدل الهی درآمده است. این پرسش مطرح میشود که آیا کارهای نیکی که غیر مسلمانان یا غیر موحدان انجام میدهند اجر و پاداش اخروی دارد یا تنها راه نجات و رستگاری منحصر در ایمان به دین اسلام و پیمودن راه آن است؟آیا با ایمان به ادیان دیگر و انجام عمل صالح ممکن است انسان به رستگاری و نجات دست یابد؟در غیر این صورت چگونه با عدل الهی سازگار است؟با توجه به طرح جدی این مسئله در زمان شهید مطهری، استاد به عنوان اسلامشناسی فرزانه و دیدهبانی بیدار و آشنا به نیازهای مکان و زمان به طرح مسئلهء نجات پیروان ادیان از منظر اسلامی و رابطهء آن با عدل الهی پرداخته است. ازمنظر شهید مطهری پیروان سایر ادیان که دارای اعمال نیک و نیت صادقانه هستند و نسبت به دین حق تقصیر و تعصب و عناد ندارند میتوانند از نجات و رستگاری برخوردار باشند؛همچنین غیر موحدانی که دارای اعمال نیکاند با شرایطی میتوانند به مراتبی از نجات برسند.آنچه در ادامه به اختصار میآید بیان دیدگاه استاد مطهری در مورد پذیرش عمل خیر از غیر مسلمانان و نجات پیروان ادیان و رابطهء آن با عدل
خلاصه ماشینی:
"این پرسش مطرح میشود که آیا کارهای نیکی که غیر مسلمانان یا غیر موحدان انجام میدهند اجر و پاداش اخروی دارد یا تنها راه نجات و رستگاری منحصر در ایمان به دین اسلام و پیمودن راه آن است؟آیا با ایمان به ادیان دیگر و انجام عمل صالح ممکن است انسان به رستگاری و نجات دست یابد؟در غیر این صورت چگونه با عدل الهی سازگار است؟با توجه به طرح جدی این مسئله در زمان شهید مطهری، استاد به عنوان اسلامشناسی فرزانه و دیدهبانی بیدار و آشنا به نیازهای مکان و زمان به طرح مسئلهء نجات پیروان ادیان از منظر اسلامی و رابطهء آن با عدل الهی پرداخته است.
پرسش این است که آیا راه نجات و رستگاری،منحصر در ایمان به دین اسلام و پیروی از آن است2یا با ایمان به ادیان دیگر به شرط انجام عمل صالح میتوان از نجات و رستگاری اخروی بهرهمند شد؟اگر عمل خیر غیر مسلمانان حتی مخترعان و مکتشفان بزرگ با خدماتی شایانی که برای انسانها انجام دادهاند مقبول نباشد چگونه با عدل الهی سازگار است؟ استاد مطهری میگوید که البته این اشکال مستقیما مربوط به عدل الهی نیست بلکه مربوط به دیدگاه اسلام در مورد انسان و اعمال اوست و از این نظر با عدل الهی ارتباط مییابد که به نظر میرسد،اینگونه اظهار نظر دربارهء انسان و اعمال او و معاملهء حق متعال با او برخلاف موازین عدل الهی است."