Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه های انسان شناختی قرآنی امام خمینی

نویسنده:

ISC (50 صفحه - از 194 تا 243)

کلید واژه های ماشینی : انسان، فطرت، امام، امام‌خمینی، شرح حدیث جنود عقل، قرآن، حدیث جنود عقل و جهل، دیدگاه‌های انسان‌شناختی قرآنی امام‌خمینی، نفس، طبیعت، عقل، انسانیت، خداوند، حدیث، کمال، قلب، عالم طبیعت، سعادت، انسان‌شناسی، فطرت انسان، استعداد، دیدگاه، انسان کامل، نور، انسان‌شناسی امام، نفس انسان، انسان‌شناسی امام‌خمینی، دنیا، آدم ( ع )، حقیقت

خلاصه ماشینی: "* حقیقت فطرت در انسان شناسی امام خمینی انسان در آغاز فطرت، خالی از هرگونه کمال و جمال و نور است، البته از صفات مقابل اینها نیز خالی است: (نفس انسان قبل از ورود در عالم طبیعت و برقراری ارتباط با آن همچون صفحه ای خالی است که هیچ گونه نقشی در آن وجود ندارد، نه کمالات روحانی در آن وجود دارد و نه متصف به اضداد آن می باشد. 84 همان گونه که دیدیم در گستره مفاهیم انسان شناسی امام خمینی تعابیر و مفاهیم قرآنی معنای خاصی می یابند وگاه هیچ گونه تناسبی با معنای ظاهری خود ندارند؛ یکی از آن موارد، مفاهیم ظلوم و جهول است که در قرآن برای انسان به صورت صفت به کار رفته است: (إنه کان ظلوما جهولا) احزاب/72 خداوند در این آیه از عرضه امانت خود بر آسمان ها و زمین و کوه ها سخن می گوید و اینکه جز انسان کسی آن امانت را نپذیرفت، و سپس دلیل پذیرفتن امانت را از سوی انسان، جهول بودن و ظلوم بودن او بیان می کند. هر عملی که انسان انجام می دهد، هر پدیده ای که در نشأه دنیوی انسان به وجود می آید به محض اینکه از سوی نفس درک شود در نفس و نشأه های دیگر آن تأثیر می گذارد، چنان که قرآن نیز آشکارا به این نکته اشاره دارد: 112 (ولو شئنا لرفعناه بها و لکنه أخلد إلی الأرض و اتبع هواه فمثله کمثل الکلب إن تحمل علیه یلهث أو تترکه یلهث) اعراف/76 اگر خواسته بودیم به سبب آن علم که به او داده بودیم به آسمانش می بردیم، ولی او در زمین ماند و از پی هوای خویش رفت، مثل او چون مثل آن سگ است که اگر به او حمله آری زبان از دهان بیرون آرد و اگر رهایش کنی بازهم زبان از دهان بیرون آرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.