Skip to main content
فهرست مقالات

وحیانی بودن ساختار قرآن

نویسنده:

(32 صفحه - از 324 تا 355)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،مصحف ،صحابه ،ترتیب سوره‌ها ،پیامبر ،ترتیب ،وحیانی بودن ،روایات ،ترتیب سور ،جمع قرآن ،وحیانی بودن ساختار ،ساختار قرآن ،نظم ،القرآن ،سوره‌های قرآن ،حدیث ،خداوند ،میان توقیفی بودن ترتیب سوره‌ها ،اجتهادی ،سیوطی ،نزول ،جمع قرآن در زمان صحابه ،ترتیب نزول ،توقیفی بودن ترتیب ،کتاب ،معنی ،ترتیب مصحف به اجتهاد صحابه ،نظریه اجتهادی بودن ترتیب سوره‌ها ،پیامبر ( ص ) ،جمع قرآن در زمان پیامبر

خلاصه ماشینی:

"15 به هر حال ما با علامه در این جهت موافق نیستیم و در بحث از ترتیب سوره ها، درباره روایات جمع نقدهایی خواهیم آورد و نیز تأییداتی بر توقیفی بودن آیات خواهد آمد و خود علامه در کتاب قرآن و اسلام این گونه می نویسد: (آنچه هرگز قابل تردید نیست و نمی شود انکار کرد این است که بیشتر سوره های قرآنی پیش از رحلت پیامبر در میان مسلمانان دائر و معروف بوده اند، در ده ها و صدها حدیث از طرق اهل سنت و شیعه در وصف تبلیغ پیغمبر اکرم(ص) یا یارانش پیش از رحلت و همچنین در وصف نمازهایی که خوانده و روشی که در تلاوت قرآن داشته نام این سوره ها آمده است. 71 آیت الله بروجردی در درس اصول خود، در بحث حجیت ظواهر کتاب، به طور اجمال به نقد شبهه تحریف پرداخت، سخن ایشان درباره روایات جمع چنین است: (هدف عامه در نقل این روایات، بیان فضیلت ابی بکر و عمر و نشان دادن خدمت آن دو به اسلام می باشد و از جانب آنان این روایات در میان خاصه راه پیدا کرده است، و اهل سنت در نقل این روایات که باعث کوبیدن عظمت قرآن می شود، برای بزرگداشت خلفا افراط کرده اند، همچنان که شیعه نیز در نقل روایاتی که دلالت می کند علی(ع) قرآن را گردآورد و آن را نزد مردم برد و آنان آن را نپذیرفتند، افراط کرده اند…)72 یکی از جدیدترین و گسترده ترین تحقیقات درباره گردآوری و تدوین قرآن، کاری است که نگارنده کتاب (تدوین القرآن) انجام داده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.