چکیده:
امروزه بهبود کیفیت امری است که در بخشهای گوناگون از جمله صنایع،بهداشت و درمان،آموزش و پرورش و همچنین مراکز آموزشی-فرهنگی نظیر کتابخانهها به عنوان یک ضرورت مطرح شده و در اولویت قرار دارد.سازمانها بدون توجه به نوع فعالیت،اندازه،و ساختار به منظور کسب موفقیت در دستیابی به آرمان و هداف راهبردی خود نیاز به استقرار نظام مدیریت مناسب دارند.مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی ابزاری اجرایی در کمک به سازمانها برای اطمینان از تحقق این موضوع است.کتابخانه هم به عنوان سازمانی غیر تجاری از این امر مستثنا نیست،بر این اساس در این مقاله ابتدا مفهوم کیفیت و تاریخچه مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی در سازمانها و ظهور آن در کتابخانه شرح داده میشود و در ادامه کاربرد معیارهای این مدل در خدمات کتابخانه مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"به طور کلی کتابداران با اجرای مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی به منظور ارزیابی خدمات کتابخانه میتوانند به موارد زیر دست یابند: شناسایی نقاط ضعف و قوت بخشهای مختلف کتابخانه؛ جلوگیری از دوبارهکاری؛ طراحی برنامههای بهبود در یک چارچوب تعریف شده؛ آگاهی از شرایط و تسهیلات لازم برای ارتقاء کیفیت.
در مجموع،با توجه به مطالب بیان شده در وصف مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی،میتوان گفت که کتابدارن با استفاده از این مدل و ارزیابی کتابخانه خود به سه نتیجه اصلی خواهند رسید که عبارتند از: *شناسایی نقاط قوت و ضعف کتابخانه؛ شناسایی حوزههای قابل بهبود برای تعالی کتابخانه؛ شناسایی پروژهها و برنامههایی که اجرای آنها سازمان را به سمت تعالی هدایت خواهد کرد.
همانطور که در مقدمه بیان شد،بدون شک به کارگیری الگوهای مدیریت کیفیت به منظور ارزیابی کیفیت عملکرد کتابخانه در ایران مسئلهای جدید،و این الگوهای مدیریتی برای کتابداران بیگانه است؛بر این اساس، پژوهشها و مقالات انجام شده در مورد کاربرد مدل کیفیت بنیاد اروپایی در کتابخانههای ایران بسیار اندک است.
کتابخانهها باید توجه داشته باشند که اجرای موفق این مدل در گروی داشتن یک رویکرد برای بهبود است،و قبل از به کارگیری این مدل در کتابخانه ابتدا باید مفید بودن آن برای کتابخانه اندازهگیری شده و بر اساس اطلاعات حاصل، امکان استقرار این مدل را؛از جمله اطلاعاتی در مورد بودجه، نیروی انسانی،امکانات و غیره طی برنامه و استراتژیهای نظاممند مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی در کتابخانه اجرا کنند."