خلاصه ماشینی:
"مؤلف در مقدمۀ کتاب یادآور شدهاند: «انی بعد ما سرحت النظر فی مراتع مسائله، وأجلت الفکر فی میادین دلائله، ظفرت علی فوائد جمة خلت عنها کتب أکثر العلماء و عثرت علی قواعد مهمة لم یأت بها أولو الایدی الاذکیاء، فجمتها فی هذا الکتاب»: من بعد از تفکر و دقت دربارۀ مسائل مهم اصول و توجه به دلایل و مبانی آن، به فواید و مطالبی دست یافتم که جای این گونه مطالب و فواید، در اکثر کتابها خالی است، و از نظر بسیاری از بزرگان این علم مغفول واقع شده است.
روشن است که این اثر تفسیر نیست، بلکه همانند کتب اعتقادی و کلام عقلی و نقلی، در ارائه عقاید، از قرآن به عنوان یکی از منابع اصلی استفاده شده است؛ همانگونه که در کتاب نهج المسترشدین علامه حلی، در همه موارد لازم از آیات قرآن بهره میجوید؛ در حالی که نهج المسترشدین کتاب تفسیری به شمار نمیآید؛ بنابراین نامگذاری «بیان الفرقان فی توحید قرآن»، «نبوت القرآن»، «معاد القرآن» و «میزان القرآن»، به معنای تفسیربودن این اثر نیست، بلکه تأکید بر اهمیت و نقش محوری قرآن در عرصه عقاید در زمینه توحید، نبوت، معاد، رجعت و غیبت از نگاه مؤلف است.
روشن است که این اثر تفسیر نیست، بلکه همانند کتب اعتقادی و کلام عقلی و نقلی، در ارائه عقاید، از قرآن به عنوان یکی از منابع اصلی استفاده شده است؛ همانگونه که در کتاب نهج المسترشدین علامه حلی، در همه موارد لازم از آیات قرآن بهره میجوید؛ در حالی که نهج المسترشدین کتاب تفسیری به شمار نمیآید؛ بنابراین نامگذاری «بیان الفرقان فی توحید قرآن»، «نبوت القرآن»، «معاد القرآن» و «میزان القرآن»، به معنای تفسیربودن این اثر نیست، بلکه تأکید بر اهمیت و نقش محوری قرآن در عرصه عقاید در زمینه توحید، نبوت، معاد، رجعت و غیبت از نگاه مؤلف است."