چکیده:
مدتهاست جامیة بینالمللی تلاش مینماید تا از طریق اقدامات حقوقی ملّی و بینالمللی از
استفاده صلح آمیز انرژی هستهای که ۶/۶ درصد انرژی جهان را تشکیل میدهد. اطمینان حاصل کند.
بااین حال هنوز چهار نگرانی در این زمینه وجود دازد: باید اطمینان حاصل شود که انرژی مذکور
مطابق با استانداردهای بنیادین امنیتی, مورد استفاده قرار می گیرد؛ مواد و ابزارزهای هستهای باید در
مقابل سرقت و خرابکاری مورد مخافظت باشند؛ تاسیسات و ادوات هستهای نباید در منازعات
مسلحانه مورد حمله واقع شوند؛ و مواد و ادوات هستهای نباید در جهت مقاصد نظامی مورد
استفاده قراد گیرند. حقوق بینالملل انرژی هستهای در راستای قانونی کردن کاردبرد انرژی اتمی و
رفع گرانیهای چهارگانه موصوف گام برمی دارد. یکی از علل وجود نگرانیهای مورد اشاره این است
که استفادة صلح آمیز از انرژی هستهای و نقش مهمی که برای انسانیت در بردارد با مسالة گسترش
سلاحهای آنمی و چنگ هستهای در آمیخته است, دلبل این امر روشن است: دانش, مواد و تخصصی
که برای تولید سلاحهای آتمی مورد نیاز است اغلب همانهایی است که برای تولید انرژی اتمی و
انجام تحقیقات هستهای نیاز است. آژانس بینالمللی انرژی اتمی (7ژانس) در چارچوب. معاهدة ۱۹۶۸
عدم گسترش سلاحهای هستهای (ان پی تی) و اساسنامة خود مسوّولیت نظارت بر استفادة صلح آمیز
از این انرژی دا برعده دارد و موظف است گزارش فعالیتهایش دا به مجمع عمومی و شورای
امنیت. سازمان ملل متحد ارائه نماید. بدین منظور ایران اکنون یکی از کشورهای تحت نظارت بالفعل
آژانس است. در حالی, که حقوق بینالمنل قراردادی و عرفی و همچنین اصول متعددی چون اصل
حاکمیت, اصل حق توسعه و اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها برخورداری از فنآوری
هستهای برای مقاصد دوستانه زا حق ایران میداند, بر اساس اصول متعددی همجون اصل وفای به
و اصل حسن نیت. ایران موظف به همکاری با آژانس و خودداری از تبدیل مقاصد صلح دوستانة
انرژی هستهای است.
For years international community has been making its every effort, through national and international legal measures, to ensure that nuclear energy which constitutes 6.6 per cent of the world total energy is used for peaceful purposes. However, there are still four concerns in this relation: to ensure that such energy is used in accordance with basic security standards; to ensure that the nuclear materials and arsenals are protected against theft and vandalism; the atomic installations and equipment are not attacked in armed conflicts; and the atomic materials and tools are not used for military purposes. One reason for this is the fact that the peaceful uses of nuclear energy and its vital role for the humanity has been twisted with proliferation of nuclear weapons and the atomic bombs. The cause of this is clear:
knowledge, materials and techniques required for the production of atomic weapons are often the same as those which are needed for the production of nuclear energy and research. International law of energy is, inter alia, to regulate the use of energy and to remove the mentioned-concerns. The IAEA under its own Statute and within the framework of the Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT), is responsible for the peaceful uses of nuclear energy in the world. To this end it should report its measures to the General Assembly and the Security Council of the United Nations (UN). Iran is now among the countries whose nuclear activities are under the supervision of the IAEA. Whereas the conventional and customary international law as well as a number of principles of international law such as State sovereignty, the right to development, and non-intervention in the domestic affairs of States entitle Iran to possess nuclear technology for friendly purposes as a legitimate right, under several other principles of international law such as good faith and pacta sum servanda the country is bound to cooperate with the IAEA and to refrain from nuclear activities having non-peaceful purposes.