Skip to main content
فهرست مقالات

بزه های کیفردار از نظر قرآن مجید

نویسنده:

علمی-ترویجی (18 صفحه - از 53 تا 70)

کلیدواژه ها : تدوین ،احکام ،آیات ،قوانین ،حدود ،تعزیرات ،تکوین

کلید واژه های ماشینی : کیفری ،قرآن ،رمی ،قذف ،زن ،جرم ،حکم ،جزائی ،افک ،مال ،سرقت ،پیامبر ،فقهاء ،محارب ،سنت ،مفسرین ،حکم کیفری ،فقهاء اهل سنت سرقت مال ،قطع ،تازیانه ،مرد ،جزائی قرآن مجید ،نفی ،خدا ،ذکر ،جرائم و جنایاتی ،آیات افک ،امام ،کیفر قذف و نسبت زنا ،حکم کیفری سرقت

یکی از بلاهای اجتماعی، جرائم و جنایاتی است که از دست برخی از افراد انسان سر می‌زند و موجب تضییع حقوق دیگران و جسارتی به آن‌ها شود. بدیهی است سکوت و بی تفاوتی در برابر این بلای ویرانگر، خود نوعی ظلم پذیری و بی‌تفاوتی بر جانی و ظالم به حساب می‌آید لذا هیچ آئین و مسلکی روی خوشی به جرم و جنایت نشان نداده است و اسلام که آئین حیات بخشی بشری است، در برابر این آفت به هر نوع از آن موضعگیری‌های لازم و به جا را به عنوان قانون مجازات انجام داده است و آیات مشتمل بر احکام و دستورهای کیفری و جزائی را در متن قرآن گنجانده است و تفسیر و تفصیل آن را به پیامبر که خود مجری نیز می‌باشد واگذار نموده است. ما در این مقاله که مکمل مقاله قبلی در رابطه با برگزیده‌ای از طرح آیا ت الاحکام جزائی قرآن مجید می‌باشد ضمن اشاره به مواردی از جنایاتی که جزاء و کیفر دارد اما در قرآن ذکر نشده و به سنت واگذار گردیده آیاتی را که رسما جرائم را ذکر کرده و احکام کیفری آن را نیز اجمالا بیان نموده بررسی کرده و اقوال و آراء و برداشت‌های فقهاء و مفسرین شیعه و سنی به عنایت با احادیث و روایات را ذکر نموده و مشت نمونه خرواری از طرح را در این مقاله گنجانده، امید است برای خوانندگان مفید واقع شود.

خلاصه ماشینی:

"در این آیه نیز مانند سایر آیات جزائی اجمال و ابهاماتی وجود دارد اولا، موضوع قذف با رمی بیان شده است و رمی معنای عامی دارد که با نسبت دادن سرقت، کفر، شرب خمر و غیره نیز سازش دارد منتها محققین رمی به معنی زنا را از قرینه مرمی که محصنات باشد استخراج نموده و ثانیا، جزای آن را در صورت عدم اثبات هشتاد تازیانه ذکر کرده و هشتاد تازیانه کیفر قذف و نسبت زنا می‌باشد، به عبارت دیگر از جزاء، پی به ماهیت جرم برده‌اند و الا حکم رمی ظهور در قذف ندارد ابهام و اجمال دیگر آن که‌ایه موضوع قذف محصنات یعنی زنان پاکدام را مورد حکم قرار داده است، در حالیکه فقهای اسلام چه شیعه (محقق حلی، همان، ج 4، ص 162) و چه سنی ‌(ابن قدامه، 1400 ق، ج 8 ، ص220) می‌گویند: قذف اعم است از این که زن یا مرد را به زنا یا به لواط نسبت دهند که سنت مفسر و مبین این اجمال‌ها می‌باشد یعنی ظاهر آیه آن است که قاذف مرد فرض شده و مقذوف زن، در حالیکه قذف توهین بزرگ و نسبت ناروائی است که از هر کس سر بزند این کیفر را پی خواهد آمد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.