Skip to main content
فهرست مقالات

هرمنوتیک «هرش» و دانش تفسیر

نویسنده:

ISC (48 صفحه - از 130 تا 177)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک، تفسیر، فهم، قرآن، تأویل، متن، مفسر، گادامر، معنی، واژه

خلاصه ماشینی:

"67 در نگاه قرآن پژوهان و مفسران نیز اصل معنی به آن مفهومی که هرش به کار می برد، پذیرفته شده است، یعنی در فرهنگ قرآنی نیز خداوند از آیات قرآن قصد و نیتی دارد و اصولا سخن گفتن به قصد تفهیم و تفهم انجام می گیرد، اما تفاوت اساسی میان دیدگاه قرآن پژوهان و هرش، در آن است که به باور مفسران، معنی واحد و معین است، اما دارای لایه های بسیاری است که بر اساس برخی روایات این لایه ها هفت یا هفتاد لایه است، و مخاطبان قرآن می توانند با دارا بودن شرایط و ضوابط تفسیری و با به کاربستن آن قاعده ها ومعیارها در تفسیر به لایه یا لایه هایی از آیات دست یابند، اما در نگاه هرش، متن تنها یک معنی دارد و این معنی لایه لایه نیست، آنچه را مفسر متن در قلمرو خود متن و با یک ساختمان روان شناختی که در هرمنوتیک رمانتیک ریشه دارد می فهمد همان قصد ومراد مؤلف است و در زمانها و مکانها و موقعیت های متفاوت دیگر، این قصد به همین شکل باقی است و هیچ تفاوتی نمی کند. هرش با اشکالی که بر دیدگاه هرمنوتیک جدید و مسأله فهم و تفسیر گادامر می کند نشان می دهد که برداشت او از تأویل یا زبان درهرمنوتیک گادامر همان توضیح و توصیف موضوع فهم است؛ او می نویسد: »تلاش برای فهم این تمایز (تمایز میان مهارت فهمی و مهارت تشریحی) حتی در برابر ساده ترین پرسشها به مشکلات خجالت بار منطقی می انجامد؛ پرسشهایی چون: شارح پیش از پرداختن به شرح و توضیح خویش چه چیز را می فهمد؟ دشواری گادامر در مواجهه با این پرسش زمانی کاملا آشکار می گردد که او به توصیف فرایند تفسیر می پردازد؛ او نمی تواند بگوید که مفسر، معنای اصلی و اولیه متن را می فهمد، زیرا این مترادف ندیده گرفتن تاریخ مندی فهم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.